NBA past plannen nieuwe governancestructuur aan

Het bestuur van de NBA past de voorstellen voor een nieuwe governancestructuur op een aantal punten aan. Dit gebeurt naar aanleiding van de reacties die zijn binnengekomen op het door het bestuur in april 2016 uitgebrachte governance-document.

Deze reacties zijn zowel mondeling als schriftelijk gedaan. De antwoorden van het NBA-bestuur zijn verwerkt in een nieuw document dat vandaag is gepubliceerd. 

Ledenraad

Eén van de aanpassingen die het NBA-bestuur doet is de samenstelling van de Ledenraad. Het bestuurd blijft bij de keuze om een deel van de leden van de Ledenraad te laten kiezen en een deel rechtstreeks te benoemen uit hoofde van hun functie in NBA-gremia. Wel heeft het bestuur de beoogde samenstelling aangepast, zonder de omvang van de Ledenraad te wijzigen. Een andere aanpassing ligt in het voorstel van het bestuur om de gekozen leden in de Ledenraad te laten benoemen door de desbetreffende ledengroep. De ledenvergadering heeft in het gewijzigde voorstel dus geen rol meer in de benoeming van de leden van de Ledenraad. Binnen de benoemde leden van de Ledenraad wordt een splitsing aangebracht. Er zijn vijf leden die uit hoofde van het lidmaatschap van een commissie of een afdeling worden benoemd in de Ledenraad. Drie leden worden benoemd op basis van een thema. Om de drie jaar kunnen de Ledenraad en het bestuur gezamenlijk beoordelen of het thema nog actueel is en of de zetel voor dat thema dus blijft bestaan. Vooralsnog voorziet het bestuur drie thema’s: opleidingen, cultuur en jonge professionals. Ten slotte wordt de samenstelling van de Ledenraad gewijzigd door het voorstel om de Ledengroep Openbare Accountants op te splitsen in drie groepen.

Bestuur

Om leden van kleinere organisaties niet bij voorbaat uit te sluiten vanwege het financiële beslag dat een bestuursfunctie op de organisatie legt, stelt het bestuur voor de vaste vergoeding voor bestuursleden te verhogen naar rato van de tijdsbesteding. Het tarief per tijdseenheid wordt niet verhoogd. Een toekomstig bestuurslid zou met een tijdsbesteding van één dag in de week moeten kunnen volstaan.

Op grond van de wet moet het bestuur een evenwichtige afspiegeling van de beroepsgroep zijn. Door verkleining van het bestuur en het opnemen van niet-accountants in het bestuur is die afspiegeling niet te realiseren. Het bestuur stelt voor om in overleg met het ministerie van Financiën te komen tot een situatie waarbij die afspiegeling ook via de Ledenraad kan worden gerealiseerd. Overleg met het ministerie van Financiën hierover is in gang gezet.

Het bestuur stelt voor het profiel van de bestuursleden aan te scherpen. Enkele eisen die alleen golden voor de voorzitter zijn nu ook van toepassing op de bestuursleden, zoals: visie op de toekomst van het accountantsberoep, inhoudelijke kennis van het gehele beroep, het vervullen van een brugfunctie tussen accountantsberoep, overheid en andere stakeholders en inzicht in ICT.

Opsplitsing Ledengroep Openbaar Accountants (LOA)

Voorstel is om de LOA op te splitsen langs de kantoorlijnen zodat kantoren en daarin werkzame leden zich beter herkennen en vertegenwoordigd voelen in de NBA. Dit komt er op neer dat de LOA wordt opgedeeld in ledengroepen voor accountants: werkzaam bij oob-kantoren, werkzaam bij niet-oob-kantoren en werkzaam bij overige (samenstel)kantoren. Het bestuur is van mening dat de deelbelangen van deze ledengroepen zodoende beter kunnen worden behartigd. Deze aanpassing is meegenomen in de zetelverdeling binnen de Ledenraad.

ALV & online stemmen

Een van de doelstellingen van de nieuwe governance van de NBA is om leden meer te betrekken bij het beleid en de besluitvorming daarover. Een stem geven aan alle leden. Dit kan laagdrempelig door online stemmen op of voorafgaand aan de ALV. Om zo veel mogelijk leden de gelegenheid te bieden hun stem uit te brengen zal het bestuur online stemmen bepleiten bij het ministerie van Financiën.

• Antwoord NBA-bestuur op reacties nieuw bestuursmodel

Gerelateerde artikelen