Nationale Accountancy Awards: Raethuis biedt klant brede service en creatieve oplossingen
Rients de Jong richtte in 2012 met zijn compagnon het accountantskantoor Raethuis op. De naam Raethuis geeft aan dat advisering een belangrijke kernwaarde is in dit bedrijf. Inmiddels zijn ze met een team van vier, waarvan drie accountant-adviseurs en nog een vacature voor een mkb-adviseur. De Jong: “Terwijl grote kantoren nog groter worden door fusies, zien wij de voordelen van onze kleinschaligheid. Persoonlijk contact en snel schakelen op basis van actuele cijfers zijn vanzelfsprekend bij ons. Tegelijkertijd werken wij ook met de nieuwste softwareprogramma’s waarmee ondernemers makkelijker en sneller inzicht krijgen in hun administratie.”
Kunt u een voorbeeld geven van een klant waarvoor u een innovatief project bent gestart?
De Jong: “Innovatief aan ons kantoor is ons businessmodel. We werken onder meer samen met businesspartners zoals Fiscount, subsidie-adviseurs, arbeidsjuristen, salarisverwerkers en het notariaat. Binnen Raethuis weet men dat samenwerking met kleinschalige specialistische dienstverleners anno 2015 kansrijke combinaties geeft. De specialisten onderschrijven de werkmethodiek van Raethuis. Dat houdt in: persoonlijke dienstverlening met oprechte aandacht tegen een acceptabele prijs. Op die manier kunnen wij ondanks de grootte van Raethuis, toch een hele brede dienstverlening bieden.”
Welk project was dit?
“Onlangs stond een klant – een fysiotherapeut – voor het dilemma dat de huur van het pand dat hij huurde werd opgezegd. De eigenaar van het pand – een zorgorganisatie – had hierin ook een aantal bedrijven gehuisvest die in haar eigendom waren, maar die niet meer tot de corebusiness behoorden. Daardoor werd een ontslagprocedure opgestart. Wij zijn op eigen initiatief in gesprek gegaan met de werknemers van deze bedrijven. Dit heeft er toe geleid dat de betrokken werknemers – in totaal vijf personen binnen twee firmaverbanden – gekozen hebben voor zelfstandig ondernemerschap. De onderhandelingen over de MBI werden door ons gedirigeerd en uitgevoerd. Net zoals het geven van ondersteuning bij het opstellen van de verschillende ondernemingsplannen en het voeren van onderhandelingen met de bankiers. Het uiteindelijke resultaat was dat het pand gezamenlijk werd gekocht door de gebruikers. Wij konden drie nieuwe klanten verwelkomen met daarnaast veel positieve pr, door de snelheid van handelen, onderhandelingsvaardigheid en ingebrachte expertise op diverse aandachtsgebieden.”
Wat was het resultaat voor de klant?
“Door onze zoektocht naar een goede oplossing en onze bemiddelingsrol, hebben deze klanten het pand kunnen kopen. We hebben bij alle facetten geholpen: van het opstellen van een ondernemingsplan, organisatie automatisering, tot de gesprekken met de bank. Vooral de onderhandelingen met de eigenaar waren belangrijk. Je ziet vaak dat ondernemers goed in hun vak zijn, in dit geval fysiotherapie, maar minder kennis en gevoel hebben van huur en kopen. Daar zijn wij dan voor. Raethuis wil de sparringpartner zijn voor ondernemers in ondernemerszaken.”
Welke diensten biedt u vandaag die u twee jaar geleden niet bood en wat zijn de concrete resultaten hiervan?
“We hebben vorig jaar een nieuw concept uitgerold. Het heet Slim123.nl en is een softwarepakket speciaal voor zzp’ers en kleine ondernemingen. Hiermee kunnen klanten via app’s op hun telefoon hun hele administratie raadplegen en continu inzicht hebben in hun kosten, omzet en balansoverzichten. Voor de wat grotere mkb-bedrijven wordt Twinfield ingezet, waar nog meer mogelijkheden zijn, zoals koppelingen met kwantitatieve automatiseringen. Toch zien wij deze digitalisering niet per se als een innovatie of als een onderscheidende factor ten opzicht van andere accountantskantoren. Wij vinden automatisering vanzelfsprekend.”
__________________________________________________________________________________________________________________________________________
De genomineerden voor de ‘Nationale Accountancy Awards 2015′ zijn accountants die slimmer werken, minder kosten in rekening brengen en beter adviseren. Die gebruik maken van de meest innovatieve technologie. Bent u zo’n accountantskantoor dat in aanmerking komt voor de Nationale Accountancy Awards? Meld u voor 1 maart 2015 hier aan. Bel of mail Alex van Groningen (avangroningen@alexvangroningen.nl) / 06 50 643 283 voor meer informatie.
___________________________________________________________________________________________________
“Verder ontvangen al onze cliënten en relaties elke drie maanden een uitgebreide nieuwsbrief en wekelijks een actuele, relevante nieuwsflits over onder meer wet- en regelgeving en zakelijk nieuws. Het leesgedrag en doorklikken op artikelen kunnen wij monitoren, waardoor wij inzicht verkrijgen in de informatiebehoefte van onze klanten. Zo werd een artikel over het in dienst hebben van zzp’ers en de VAR-verklaring heel goed gelezen. Wij hebben daarop klanten benaderd om in gesprek te gaan over de zzp’ers die voor hen werken. Periodiek worden daarnaast binnen ons kantoor kennisseminars georganiseerd voor onze klanten, om relevante kennis van onze cliënten op een hoger niveau te brengen, waardoor bij hen een groei ontstaat in hun ondernemerschap.”
Hoe maakt uw kantoor gebruik van ICT in uw dienstverlening?
“Ons streven is om door de inzet van slimme automatiseringsoplossingen, vooral tijdsbesparing te realiseren aan de productiezijde bij het genereren van cijfers, waardoor meer tijd beschikbaar is voor advisering. Dit vereist uiteraard dat beschikbare cijfers actueel zijn. De klant wordt gefaciliteerd in online oplossingen als Slim123, waardoor zowel de klant als wij 24/7 inzage hebben in de administratie van de cliënt. Vanuit een virtuele cockpit bewaken wij de boekingsactiviteiten van onze cliënten. Als kantoor maken we gebruik van databases met overeenkomsten en interactieve adviesproducten.”