Modeketens moeten meer doen met hun fysieke winkels
Modeketens moeten hun fysieke winkel wel slimmer inzetten. Te allen tijde moeten de winkels voorraden kunnen checken en de mogelijkheid kunnen bieden om het product te bestellen. Shoppers kunnen het dan ophalen in de winkel, bij een afhaalpunt of thuisbezorgd krijgen.
Voor modeketens is de fysieke winkel van strategisch belang, omdat ze daar hun klanten het beste kunnen adviseren en zo hun verkoop kunnen stimuleren. Winkels hebben alleen nooit alle kledingitems in elke maat op voorraad. Hierdoor kunnen shoppers soms hun gewenste item niet kopen in de winkel zelf.
Dat stelt Manhattan Associates, specialist in supply chain en omnichannel commerce. Modeketens moeten hun fysieke winkels inzetten om het grote aantal retourzendingen te beperken. Bijvoorbeeld door wél retourkosten te vragen wanneer shoppers kledingitems terugsturen, maar dat niet te doen wanneer shoppers het item naar de winkel terugbrengen.
Uit onderzoek van Manhattan Associates blijkt dat slechts de helft van de retailers de mogelijkheid biedt om thuisbezorgde items in een fysieke winkel terug te brengen Modeketens moeten het terugbrengen van items naar de winkel stimuleren, omdat dit zowel vanuit klimaat- als financieel perspectief interessanter is dan wanneer shoppers het terugsturen.
Het item hoeft dan niet eerst nog onnodig veel kilometers af te leggen voordat het een magazijn bereikt. Bovendien moeten veel retailers toch al alle zeilen bijzetten om het stijgende aantal goederen in magazijnen te verwerken. Als modeketens het aantal retourzendingen kunnen verminderen, is die druk direct minder groot.
Winkeliers kunnen teruggebrachte items na controle meteen in de rekken hangen en verkopen. Ook creëren modeketens een nieuw contactmoment met hun klant: ze kunnen shoppers adviseren een ander product aan te schaffen in de winkel of dat voor hen bestellen.