MKB: weinig aandacht voor efficiency B2B betalingen

Volgens Deloitte laten veel bedrijven allerlei optimaliseringskansen liggen, vooral omdat ze ‘legacy’ processen niet aanpakken – vooral in finance.
Veel bedrijven zijn graag bereid flink te investeren om de efficiency van de productieprocessen een paar procent te verbeteren – finance-processen rond B2B betalingen kunnen gemakkelijk 3,4 of zelfs 10% effectiever, en daar komt men maar niet toe. En dat is jammer, want daar valt veel extra waarde te creëren en veel geld te verdienen, stelt Deloitte Australia in hun rapport B2B Payments: 2015 Australia and New Zealand Research
Een van de meest opvallende domeinen is dat van de digitale facturen en betalingen. Deloitte ondervroeg een groot aantal kleine en grotere ondernemingen in Australië en Nieuw Zeeland en concludeert dat de helft van de ondernemingen geen gebruik maakt van de nu al beschikbare tools en systemen.  En volgens Richard Miller, ‘payments director’ bij Deloitte,  slaagt het overgrote deel van de ondernemingen er al helemaal niet in  om digital payment systemes ‘holistisch’ te implementeren, met andere woorden het complete P2P-proces tussen afnemer en leveranciers optimaal te herontwerpen en digitaliseren.
 
“Het verdient aanbeveling om het hele proces, end-to-end, aan te pakken, in plaats van een losse stap te ‘moderniseren” stelt Deloitte. Payment platforms en virtuele digitale accounts zijn een goed begin om het totale proces te verbeteren, het papierloos te maken, véél meer gegevens beschikbaar te krijgen voor monitoring en bijsturing, en om meer zicht te krijgen op de cash flows.
 
Veel afdelingen Inkoop, Crediteuren en Finance (te vaak nog in silo’s werkend) hebben gewoon niet door dat hier veel kansen gemist worden, vooral omdat men zo ‘gewend’ is aan de traditionele processen.  En er niemand is die ter discussie stelt…
Gerelateerde artikelen