Meer MKB’ers zeggen nee tegen banken in 2019
Een recent verslag van Factris toonde aan dat tussen januari en juni 2019 de klantbetrokkenheid bij het bedrijf sterk gegroeid is ten opzichte van 2018. Dit impliceert een significante verandering in hoe ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb) hun bedrijf financieren.
De gegevens in het verslag tonen aan dat mkb’ers door heel Europa de deur steeds meer gesloten houden voor banken en overstappen op snellere, meer flexibele financieringsalternatieven als ze tijdelijk werkkapitaal nodig hebben. Tussen januari en juni 2019 meldt Factris bijvoorbeeld een 50 procent toename van het aantal klanten ten opzichte van diezelfde periode in 2018.
Deze groei is echter nog niets vergeleken bij een ander cijfer in het verslag: een omzetgroei van 861 procent, met een corresponderende groei in hun vorderingenportefeuille ten opzichte van een jaar eerder. Het succes en de gemelde groei van het fintech bedrijf geven een duidelijk signaal dat het Europese financiële systeem aan het kantelen is.
Het verslag legt enkele van de uitdagingen bloot die mkb’ers in het afgelopen jaar moesten weerstaan. Zo is de gemiddelde tijd die mkb’ers moesten wachten op de betaling van hun facturen voordat zij Factris inschakelden, 36 dagen. Dit betekent een flinke aanslag op hun werkkapitaal, dat nodig is om het hoofd boven water te houden. Van deze bedrijven die moeite hadden hun facturen betaald te krijgen, had 23 procent te maken met een niet-betalende klant in een ander land.
Het verslag maakt tevens inzichtelijk wie er de meeste problemen hebben met laat betalende afnemers. Daaruit blijkt dat professionele dienstverleners maar liefst 30 procent vormen van de mkb-bedrijven die zich tot Factris wenden voor financiële ondersteuning. Daarna komt de transportsector met 22 procent, de horeca met 17 procent en de bouw met 9 procent. De overige 22 procent van de klanten komt respectievelijk uit de retail, maakindustrie en medische industrie.
Deze statistieken maken duidelijk waarom zoveel mkb’ers kiezen voor alternatieve financieringsaanbieders in plaats van banken. Toegang tot kapitaal is cruciaal voor ieder mkb-bedrijf, daarom hebben deze bedrijven snelle, flexibele oplossingen nodig als zich problemen voordoen. Dat banken op dat vlak bekend staan om hun stroperige dienstverlening, wordt door Factris als een kans gezien. “Wat Factris succesvol gedaan heeft is kapitaliseren op de bottleneck in cashflow die het gevolg is van hoe traditionele banken werken. Banken kunnen onze snelle, gepersonaliseerde financiële diensten simpelweg nooit bijbenen”, aldus Factris CFO Brice Laurent.