‘Meenemen rekeningnummer technisch lastig’
Vanuit de Kamer en door banken was gevraagd de mogelijkheden daartoe te onderzoeken, omdat het de concurrentie tussen banken zou vergroten. Nu stappen nog relatief weinig consumenten en ondernemers over naar een andere bank, omdat ze opzien tegen het gedoe dat een nieuw bankrekeningnummer meebrengt.
Uit verschillende onderzoeken die de minister liet uitvoeren komt naar voren dat het technisch lastig is om bankrekeningnummers mee te nemen naar een andere bank. Bovendien zijn alle banken net overgestapt op de Europese IBAN-nummers, die een verwijzing naar de naam van de bank bevatten.
Dijsselbloem ziet daarom op korte termijn meer in aliassen voor een bankrekeningnummer. Zo zou bijvoorbeeld iemands telefoonnnummer gebruikt kunnen worden om door te verwijzen naar de juiste betaalrekening.
In Nederland bestaat een overstapservice die consumenten kunnen gebruiken bij het veranderen van betaalrekening naar een andere bank. Die wordt goed gewaardeerd, zegt Dijsselbloem, maar bijvoorbeeld de aanmeldprocedure laat ruimte voor verbetering. Gebruikers kunnen zich nog niet via internet aanmelden.
• Kamerbrief over het vereenvoudigen van overstappen naar een andere bank
(ANP)