Mediabureaus corrupt bij inkopen advertentieruimte
Kickbacks en ‘Clearing fees’ zijn ook in Nederland dagelijkse praktijk
De verschijning van de ANA-Papers veroorzaakte in de media- en adverteerderswereld bijna net zo veel rumoer als de Panama-Papers elders. Een groot geheim werd onthuld, dat eigenlijk niet veel mensen verbaasde: er was duidelijk sprake van corruptie door mediabureaus bij het inkopen van advertentieruimte in de media.
Veilig ver weg In de VS, “bij ons zal het zo’n vaart niet lopen!”
Maar volgens Martin van der Meij in een blog op mediafacts.nl is wel degelijk ook in ons land de praktijk van ‘kickbacks’ breed verspreid: slinkse vergoedingen door een mediabedrijf aan een mediabureau, wanneer dat advertentieruimte inkoopt. Een groot verschil: kickbacks zijn in Amerika strafbaar, maar in ons land niet.
Van der Mey roept op tot gedegen onderzoek van en naar de Nederlandse situatie, waarin tot achter de komma wordt uitgezocht hoe en waar een adverteerders-euro gaandeweg in de keten verdampt tot kwartjes richting de uitgever. Meer transparantie in de keten adverteerder – mediabureau – media-exploitant is broodnodig. Is er echt sprake van structurele corruptie, ten koste van de adverteerder?
Kickbacks, clearing fees of marketplace fees zijn ook in ons land geen mythe, maar dagelijkse praktijk, concludeert van der Mey na gesprekken met tientallen mensen in de industrie. In plaats van meer geld te vragen aan je klant manipuleer je gewoon de omzet richting de klant. Waar een adverteerder bereid is om 10 euro te betalen, rapporteer je 8 euro. Waar een adverteerder 4 euro heeft betaald voor media-inkoop roep je dat de media-inkoop 5 euro was. En dit alles gebeurt buiten het directe zichtveld van zowel de adverteerder, uw cliënt, als de uitgever – misschien ook wel uw cliënt?
Lees het hele verhaal over hoe en wat en waarom via www.mediafacts.nl.