Lifehacker Martijn Aslander: “Accountants moeten investeren, investeren, investeren”

Martijn Aslander is de man achter lifehacking; meer bereiken, met minder moeite, tegen lagere kosten, zonder stress en met een grotere impact.

Martijn Aslander (45) is een van de sprekers op de komende Accountancy Expo. Beroepsspreker, auteur, overtuigd aanhanger van the wisdom of the crowd. Hij wil technische en sociale innovatie verenigen. Door dingen slimmer te organiseren. Door strategieën te verzamelen. Bijvoorbeeld met behulp van digital tools. 

De spreker op de Accountancy Expo is altijd goed voor oneliners. “Plannen maken? Zinloos! Daarvoor gaan de technologische ontwikkelingen te snel.”
 
Permanent Beta
“Banken? Bestaan over vijf tot vijftien jaar niet meer.”
“Tech vaagt straks de hele financiële sector weg.”
‘Permanent Beta’, is de benadering die auteur van ‘Nooit Af’ aanhangt. “Maak je niet druk als iets niet af is, alles blijft permanent in ontwikkeling, je kunt het steeds verbeteren. In de betafase bestaan geen fouten, hooguit werkt iets nog niet helemaal goed.”

Zijn uitspraken lijken ook voor de toekomst van de accountant weinig goeds in petto te hebben. Bestaat deze beroepsgroep over tien jaar nog wel?
 
Fluitend betalen
“Anders”, zegt Aslander vanuit Kaapstad, waar hij voor Zuid-Afrikaanse CFO’s spreekt. “Van een accountant wil je aan het einde van het jaar de volgende bedragen zien. Hij heeft jou, als klant, 10.000 euro aan kosten weten te besparen. Vervolgens betaal je zijn rekening van pak-hem-beet 4.000 euro fluitend. Zes mille in het handje. Kassa.”

Als vertrouwenspersoon blijft de accountant bestaan. Maar dan moet hij of wel op de goede knopjes drukken, leren hoe de nieuwe technologie werkt, aandacht aan zijn klanten geven. “Bedrijven die met aandacht en vertrouwen werken, blijven. Dus zorg als accountant dat je relatie met de klant zo goed is, dat hij niet eens overweegt om een ander te nemen. Dat is een positieve keuze. Je accountant inruilen of aan de kant zetten? Een negatieve keuze. Maar voor no-brainers, lees het inboeken van bonnetjes, is straks echt geen ruimte meer.” 

[avg-advertorial slug=”kom-naar-de-accountancy-expo-op-18-juni-2019″] 

Waarschuwing voor branche
“Ik ben ZZP’er”, vervolgt Aslander. “Dus ik geef geld uit aan horeca, aan taxi’s, vakbladen, ict, Aan research. Ja, en ook aan mijn accountant. Vanwege de fiscale aspecten van het eigen baas zijn.”
Tegelijkertijd heeft hij een waarschuwing voor de branche. De rekenkracht van computers is binnen enkele jaren een miljoen keer sneller dan nu. Kwantumcomputing, internetverbindingen die duizend keer sneller zullen gaan dan nu. De ontwikkelingen gaan zo snel dat bijvoorbeeld de technologische mogelijkheden van een hagelnieuwe iPhone X vele malen groter zijn dan die uit 1979 en dus sterk verouderde basis computer van een F-16 straaljager.
 
“Investeren, investeren, investeren…”
“En dus moeten accountants investeren, investeren, investeren”, hamert Martijn Aslander het er nog maar eens in. “Nieuwste apparatuur, voortdurende bijscholing en studie. Want zowel die soft- als de hardware moeten up-to-date zijn. Altijd en overal. Anders verlies je de slag en uiteindelijk de oorlog. En let wel, ik ben bepaald geen beta. Maar als ‘ik het al begrijp…”
 
Evolutietheorie Darwin
Saaie klussen verdwijnen, nieuwe uitdagingen lonken. De accountant die meegaat in de nieuwe tijd, heeft de toekomst. Zij die in de huis-tuin-en-keuken aangiftes blijven hangen, verdwijnen. Als in de evolutietheorie van Darwin. Daarom raadt Aslander mensen in ‘gearriveerde beroepsgroepen’ aan om te praten met en te luisteren naar 23-jarigen. Want die zijn naar zijn stellige overtuiging wars van hiërarchie, digitaal opgegroeid als ze zijn.
 
Spaanse Costa
“Dat is eigenlijk allemaal toch heel mooi? Je moet alleen niet je kop in het zand steken en open staan voor de realiteit, voor de werkelijkheid. Nog niet zo heel lang geleden dachten hele legertjes mkb-accountants dat ze aan het einde van de rit hun kantoor wel eventjes konden verkopen om met de cash aan een Spaanse Costa hun laatste dagen te slijten. Maar zo is het niet meer. Alleen met aandacht en meedenken, kan de accountant verder. Nieuwe regels voor een nieuwe economie. Ja, noem het wat mij betreft gerust creatief boekhouden…”    

Gerelateerde artikelen