Lessen in werving & selectie van een kantoor dat jaarlijks >15.000 nieuwe mensen aanneemt

Social media, studenten, technologie en beloning voor tips

Valt het al niet mee om één geschikt nieuw personeelslid te zoeken, selecteren, aan te nemen en in te werken – stel je eens voor dat je die inspanning en sores met 15.000 moet vermenigvuldigen! Toch is dat voor EY US de jaarlijkse praktijk. Vóór 1 juli 2017 willen zij in de VS 15.200 nieuwe medewerkers aannemen en ingewerkt hebben. Voor het perspectief: dat zijn er ruim 6000 meer dan nodig waren voor de organisatie van de Olympische Spelen in London.

Van die 15.000 komen er ruim 9000 recht uit de collegebanken, de overige 6000 hebben al elders ervaring opgedaan. Ze komen vooral terecht in de fiscale en consultancy-sectoren van EY. De moeilijkste vacatures zijn die rond cybersecurity, data analytics, digitalisering, health care consulting, en human capital consulting, zegt Dan Black, EY’s recruiting leader in de USA op fastcompany.com.

Daarbij worden allerlei methoden en technieken ingezet, veel daarvan ondersteund met de modernste techniek. “Wij gebruiken bijvoorbeeld candidate-relationship management software, die ons in staat stelt te communiceren met kandidaten vóórdat zij op de ‘nu solliciteren!’ knop drukken. Dezelfde systemen stellen ons in staat om in contact te blijven met high-potentials, ook als we voor haar of hem niet meteen een concrete vacature hebben.”

Zodra kandidaten een contract hebben gekregen, worden ze ingewerkt met behulp van EYU, het eigen digitale learning platform, waarmee zowel persoonlijke als professionele vaardigheden en competenties bijgeschoold kunnen worden.

Een nog steeds belangrijke bron voor nieuwe medewerkers is het eigen employee referral program, dat de afgelopen jaren steeds verder groeide. In 2010 werd nog 28% van de nieuwe medewerkers ( met ervaring) via tips vanuit de eigen organisatie binnengehaald – in 2016 is dat percentage verdubbeld. “Deze nieuwe medewerkers blijken bovendien beter te presteren, en ze blijven ook langer bij ons in dienst,” aldus Black. Ernst & Young betaalde het afgelopen boekjaar liefst $8,1 niljoen aan bonussen uit voor succesvolle leads.

 EY steekt ook veel energie in het onder studerende ‘marketen’ van de carrièrekansen binnnen de organisatie. Op campus-events kunnen ze persoonlijke gesprekken aangaan met EY-professionals , daarnaast wordt de studenten een hele scala aan online cursussen geboden.

Om aantrekkelijk te zijn als werkgever voor die 15.000 nieuwelingen worden ook de arbeidsvoorwaarden steeds aantrekkelijker gemaakt. Zo hebben zowel vaders als moeders inmiddels recht op 16 weken betaald ouderschapsverlof. En dat geldt ook voor same-sex ouderkoppels! Verder wordt hulp geboden bij het aflossen van de vaak enorme studieschulden.

Meer details via fastcompany.com !

Gerelateerde artikelen