Lean Startup revolutie verovert ook Business Schools
Het klassieke ondernemingsplan is iets van vroeger, stelt de Lean-Startup school. Toch moeten veel studenten helaas nog steeds leren, hoe je die ouderwetse documenten in elkaar draait.
Niks eerst een compleet uitgewerkt ondernemingsplan maken, zeggen de lean-startup-adepten. Maak een simpel prototype van je idee, zij het dienst, product of internet-site; en vraag iedereen de je kent en tegenkomt wat ze ervan vinden. Zo start je tegenwoordig een nieuw bedrijf – of breidt je de portfolio van je bestaande onderneming of organisatie uit.
Elke ondernemer weet dat een nieuw bedrijf starten niet hetzelfde is of eist als een bestaand bedrijf runnen, en de lean-startup aanpak krijgt er steeds meer volgelingen- en niet alleen bij internetondernemers. Grondlegger van de lean-startup-methode is Eric Ries, ondernemer en oprichter van The Lean Startup.
Langzaam maar zeker krijgt de methode ook aandacht en aanhang in de klassieke opleidingsinstituten voor ondernemers-in-spe, de business schools. En daarvoor moeten oude ideeën (en gewoonten van docenten) wijken, zo blijkt.
“Bij ons vormt het inmiddels ongeveer de kern van alles wat wij leren over ondernemerschap,” zegt Harvard Business School ‘entrepreneurial management’ professor Thomas Eisenmann. Volgens Eisenmann behandelt HBS ondernemerschap en innovatie heel breed, van echte beginnende bedrijven tot het opzetten van nieuwe diensten of het ontwikkelen van nieuwe producten in bestaande organisaties. En alle HBS-studenten moeten tegenwoordig de lean-startup methode leren.
“Wat onze studenten later ook gaan doen, of ze nu bij een bank gaan werken, in de marketing of een eigen zaak beginnen – ze moeten zich altijd bezig houden met startende ondernemingen of met het opzetten van nieuwe bedrijvigheid.”
Ook bij opleidingen die de methode niet expliciet onderwijzen, zoals de MIT Sloan School of Management, vormen de concepten van de methode een belangrijk onderdeel van de curricula. En op UC Berkeleys Haas School of Business verzorgt goeroe Steve Blank een acht weken durende course over en met zijn Lean LaunchPad tools. Geheel conform de moderne mores stelt hij zijn kennis gratis en ‘open source’ beschikbaar op het internet.
Moderne investeerders, zegt Blank, zijn helemaal niet geïnteresseerd in die ouderwetse ondernemingsplannen. Ze verwachten geen omzetverwachtingen voor de eerste vijf jaar – ze willen weten wat je concept is, of het idee verkoopt, en hoe het waarde creëert voor zowel de klant als de investeerder. En dat test (en verfijn) je met prototypes.
Het is jammer, zegt hij ook, dat veel opleidingen en vooral docenten zo vast blijven zitten in hun oude curricula en theoretische kennis. Een van de oorzaken, aldus Blank, is dat veel universiteiten meer vertrouwen op pedante professoren dan op docenten met vernieuwende ideeën. “Er zijn heel wat faculteiten en opleidingen waar de docenten ‘ondernemerschap’ zelf nooit iets ondernomen hebben!”