Lage olieprijs leidt ook tot derivatenproblemen
07 juli 2016

Vliegmaatschappij Delta meldt weer verlies van $450 miljoen op verzekering tegen stijging brandstofkosten
De prijzen voor kerosine blijven historisch laag, en vliegmaatschappijen die zich net als het Nederlandse MKB hadden ‘verzekerd’ tegen verwachte prijsstijgingen merken nu hoe riskant dergelijke vormen van hedging of risicoafdekking kunnen zijn.
Delta Air Lines bijvoorbeeld heeft opnieuw last van eerdere brandstof-hedging contracten, en moet over alleen al 2016-hedges een verlies van liefst $450 miljoen boeken. Vanaf het tweede kwartaal van 2014 hebben de ‘verzekeringen’ Delta alleen maar verlies opgeleverd.
Daarom besloot Delta vanaf medio 2014 de betreffende contracten af te kopen. Dat kostte de maatschappij in 2015 niet minder dan $2,3 miljard; de totale verliezen op hedging over de laatste 8 jaar bedragen nu $4 miljard.
Volgens de Wall Street Journal hebben Delta en de overige vliegmaatschappijen inmiddels geconcludeerd, dat de mogelijke voordelen van risicoafdekking niet opwegen tegen het inherente risico – na arbeid vormt brandstof de grootste kostenpost voor de maatschappijen.
Een van de andere maatregelen die Delta nam was het kopen van een eigen kerosineraffinaderij, maar ook die investering was volgens Forbes niet erg succesvol dankzij de prijsdaling van ruwe olie.
Die daling werkt uiteindelijk toch positief door in de resultaten van de vliegmaatschappijen: de winst van Delta steeg het afgelopen jaar tot $5,9 miljard vóór belastingen.
Gerelateerde artikelen
AccountantWeek.nl informeert over zaken die voor accountants, medewerkers van mkb-accountantskantoren en hun klanten écht relevant zijn. Schrijf je in voor de nieuwsbrief om altijd op de hoogte te zijn van het laatste nieuws.
Ontvang de gratis nieuwsbrief Word nu lidPersonalia
Drie werkten al bij Forvis...
Ze volgt David Isherwood op...
Hij gaat zich specifiek richten...
Vacatures
TIC Advisory
Ministerie van Klimaat en Groene Groei
ZMGroep
Markt Update
Summer School 2025: Jeroen Slop...
De titel biedt een route...
Programma tegen obstakels voor verantwoord...
Vragen over adverteren?

Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
AccountantWeek.nl is onderdeel van Sijthoff Media, dé partner voor (finance) professionals. Benut de vele advertentiemogelijkheden.
Daan Commandeur
Partner Manager