Lage olieprijs leidt ook tot derivatenproblemen
Vliegmaatschappij Delta meldt weer verlies van $450 miljoen op verzekering tegen stijging brandstofkosten
De prijzen voor kerosine blijven historisch laag, en vliegmaatschappijen die zich net als het Nederlandse MKB hadden ‘verzekerd’ tegen verwachte prijsstijgingen merken nu hoe riskant dergelijke vormen van hedging of risicoafdekking kunnen zijn.
Delta Air Lines bijvoorbeeld heeft opnieuw last van eerdere brandstof-hedging contracten, en moet over alleen al 2016-hedges een verlies van liefst $450 miljoen boeken. Vanaf het tweede kwartaal van 2014 hebben de ‘verzekeringen’ Delta alleen maar verlies opgeleverd.
Daarom besloot Delta vanaf medio 2014 de betreffende contracten af te kopen. Dat kostte de maatschappij in 2015 niet minder dan $2,3 miljard; de totale verliezen op hedging over de laatste 8 jaar bedragen nu $4 miljard.
Volgens de Wall Street Journal hebben Delta en de overige vliegmaatschappijen inmiddels geconcludeerd, dat de mogelijke voordelen van risicoafdekking niet opwegen tegen het inherente risico – na arbeid vormt brandstof de grootste kostenpost voor de maatschappijen.
Een van de andere maatregelen die Delta nam was het kopen van een eigen kerosineraffinaderij, maar ook die investering was volgens Forbes niet erg succesvol dankzij de prijsdaling van ruwe olie.
Die daling werkt uiteindelijk toch positief door in de resultaten van de vliegmaatschappijen: de winst van Delta steeg het afgelopen jaar tot $5,9 miljard vóór belastingen.