Laadpaal voor auto van de zaak belastingvrij

De staatssecretaris van Financiën heeft duidelijkheid geschapen over de fiscale behandeling van een laadpaal in of bij de woning van een werknemer. In het besluit is goedgekeurd dat de (plaatsing van de) laadpaal niet tot een heffing leidt van inkomstenbelasting/loonbelasting, indien deze verband heeft met de (semi-)elektrische auto van de zaak.

Vanwege verschillende fiscale stimuleringsmaatregelen, zijn (semi-)elektrische auto’s populair. Dat geldt zeker voor de zakelijke markt, vanwege de lage bijtelling voor het privé-gebruik van de ter beschikking gestelde auto. Om het lagere brandstofgebruik van deze auto’s optimaal te benutten, is het nodig dat de (batterij van de) auto zo veel mogelijk wordt opgeladen. In dat kader wordt in de praktijk veelvuldig een laadpaal bij de woning van de werknemer geplaatst. De kosten van deze laadpaal (alsmede de plaatsingskosten) zijn doorgaans niet opgenomen in de catalogusprijs van de auto. Indien de laadpaal als een aanvullende voorziening door de werkgever zal worden beschouwd, rijst de vraag of over deze voorziening onbelast mag plaatsvinden.

Vastgesteld is dat in de praktijk er onduidelijkheid bestaat over de fiscale behandeling van de laadpaal, hetgeen de overgang naar elektrisch rijden kan ontmoedigen. Dit effect is ongewenst en daarom schept de staatssecretaris – vooruitlopende op wetgeving – in het besluit duidelijkheid met een aantal goedkeuringen.

Goedkeuring (loonheffingen)

De staatssecretaris heeft goedgekeurd dat het verstrekken en het plaatsen van de laadpaal in of nabij de woning van de werknemer voor een (semi-)elektrische auto, onbelast mag plaatsvinden. De goedkeuring geldt ook voor het vergoeden van de kosten (voor plaatsen) van de laadpaal, indien de werknemer op verzoek van de werkgever op eigen kosten een laadpaal laat plaatsen. De benodigde elektriciteit maakt geen onderdeel uit van de ter beschikking gestelde auto, maar deze voorziening kan feitelijk ook onbelast plaatsvinden als werkgever en werknemer overeenkomen dat de werknemer de kosten tegen kostprijs doorbelast aan de werkgever.

Voor de werknemer met een privé-auto blijft gelden dat enkel een onbelaste vergoeding van EUR 0,19 per zakelijke kilometer mag worden betaald. Een aanvullende onbelaste vergoeding voor een laadpaal of elektriciteit is in deze situatie daarom niet mogelijk.

Goedkeuring (inkomstenbelasting – winst)

De goedkeuring is van overeenkomstige toepassing op een ondernemer/natuurlijk persoon, die in zijn onderneming een (semi-)elektrische auto gebruikt die tot het ondernemingsvermogen behoort.

De goedkeuring biedt duidelijkheid omtrent de fiscale behandeling van de laadpaal. De werkgever die in het verleden een aanvullende belastingheffing heeft afgedragen over de voorziening omtrent de laadpaal, kan bezwaar instellen of verzoek tot ambtshalve teruggave. 

Via PwC 

Gerelateerde artikelen