Kwaliteit accountantsonderzoeken onderwijsinstellingen verbeterd

De kwaliteit van de accountantsonderzoeken bij onderwijsinstellingen is de laatste jaren aanzienlijk verbeterd. Dat stelt de onderwijsinspectie in het rapport 'De financiële situatie van het onderwijs 2014'.

De inspectie voert dossierreviews uit om de toereikendheid van de accountantswerkzaamheden vast te stellen. Het onderzoek speelt zich dus bij de accountant af en niet bij de instellingen. Alleen als een accountantsonderzoek ontoereikend is, kan het nodig zijn dat de accountant een deel moet overdoen en dat de instelling er aldus iets van merkt.

Over de bekostiging en de jaarrekening van 2013 heeft de inspectie in alle sectoren in totaal 116 reviews uitgevoerd. Daarbij bleken vijf controles ontoereikend. Dat betekent dat in deze vijf gevallen (4,5%) onvoldoende kan worden gesteund op de accountantswerkzaamheden, zodat waar noodzakelijk herstelwerkzaamheden door deze accountants zijn uitgevoerd.

Ter vergelijking: in 2010 was er in elf van de 108 reviews sprake van niet (geheel) toereikende controles (10,2%). De inspectie concludeert dan ook dat de meeste accountants de controles bij onderwijsinstellingen goed uitvoeren. ‘De verbeteringen ten opzichte van het jaar 2010 (met het slechtste resultaat) zijn aanzienlijk,’ aldus de onderwijsinspectie.

• Rapport De financiële situatie in het onderwijs 2014

Gerelateerde artikelen