KPMG UK heeft disruptieve plannen op de MKB-markt

KPMG UK heeft besloten heeft om de MKB-adviesmarkt open te breken én te (gaan) domineren, voor dezelfde tarieven als gangbaar zijn of zelfs daaronder.

KPMG wil de 40 miljoen pond die ze geïnvesteerd hebben in hun Small Enterprise-programma terugverdienen – onder andere door laaggeprijsde cloud-abonnementen op hun accountancy-diensten te verkopen.

Iain Moffat, hoofd van KPMG Enterprise, ligt de zet nader toe op de website Globalinvestormagazine. Moffat legt uit dat de mkb-markt vooral belangrijk vanwege is voor KPMG vanwege de enorme hoeveelheid data die hier beschikbaar zijn. "The more data you have, the more powerful you are. With big data you can create more-effective kpi’s, better benchmarking, and more accurate insights. That’s the secret. That’s what the future holds."
Moffat voorziet dat de kernactiviteit van KPMG in de toekomst niet zozeer bij de accountancy ligt, maar in de datahandel. De grootste concurrenten voor KPMG zijn dan ook andere bedrijven die handelen in big data. Hij noemde met name Google en Amazon. De traditionele accountantsorganisaties ziet Moffat minder als een bedreiging voor KPMG.
"Obviously, we thought about firms like PwC and EY. But then we paused and asked ourselves, is that really our competition? Today, our profession is all about data. In the next five years, are big accountancy firms going to be our competition, or is it actually going to be Google, or Amazon, or somebody else?"
"Fundamentally Google is a data organisation. That’s what it sells. And what’s stopping Google becoming a provider of advice based on data analysis in the future? The only thing stopping it is that it doesn’t currently have a recognised or trusted brand in that field. But in five years’ time, that might be different."

Bronnen: www.kpmgenterprise.co.uk en www.globalinvestormagazine.com

 

Gerelateerde artikelen