KPMG populairste werkgever van Big Four
Elk jaar onderzoekt Intermediair welke bedrijven tot de favoriete werkgevers van hoogopgeleiden behoren. Dit jaar is Philips de nr. 1 in de top 50 van favoriete werkgevers, gevolgd door Shell en Rabobank.
De grote accountantskantoren zijn alle vier vertegenwoordigd in de lijst. Het eerste Big Four kantoor dat we tegenkomen in de lijst is KPMG op plek 22. Het kantoor is licht gedaald, want een jaar eerder stond de firma op de 18e plaats. Deloitte staat op plek 26, terwijl dat in 2016 nog 27 was. EY staat op de 29 plaats (nieuw in de lijst) en PwC vinden we terug op nr. 32 (was 31).
Inkomen voor werknemer fors belangrijker dan voorgaande jaren
Het onderzoek laat verder zien dat het optimisme over de arbeidsmarkt onder hoogopgeleiden (HBO en WO) omhoog schiet en het aantal goedverdieners (+ € 45.000,- per jaar) stijgt. Het inkomen is nu zelfs een van de belangrijkste factoren om niet van werkgever te wisselen. Als hoogopgeleiden toch wisselen, dan gaan zij het liefst werken voor een middelgroot bedrijf.
Werknemers durven weer te switchen
Hoogopgeleiden zijn optimistisch over de arbeidsmarkt. 42% van hen beoordeelt de arbeidsmarkt nu als (zeer) gunstig, tegen 23% in 2016. Vrouwen en allochtonen waarderen de arbeidsmarkt met respectievelijk 32% en 36% wat minder positief. Bijna een derde van de hoogopgeleiden verdient meer dan € 45.000,- per jaar. Het aantal goedverdieners verschilt flink per regio: in Noord Nederland wonen aanzienlijk minder hoogopgeleiden met een hoog salaris (20%, t.o.v. 33% in West Nederland). Tevredenheid met het salaris is een belangrijke factor om niet te switchen van werkgever; 39% ten opzichte van 34% in voorgaande jaren. Uitdagende inhoud van het werk en prettige collega’s zijn daarentegen voor 53% van de werknemers de belangrijkste factoren om te blijven. Toch is 15% van de werkenden actief op zoek naar een nieuwe baan. Het aantal werknemers dat er wel eens over denkt om van baan te wisselen, is bijna gelijk aan vorig jaar (35% t.o.v. 34% in 2016).
Garikai van Weydom, researcher bij de Persgroep Employment Solutions: ‘Nu de arbeidsmarkt flink aantrekt en werknemers heel optimistisch zijn over de toekomst, ligt er voor werkgevers een belangrijke taak om goede mensen binnen te halen. In een goede arbeidsmarkt zijn daarvoor andere prikkels nodig en zullen werkgevers weer meer aan hun werkgeversimago moeten werken. Een vast contract verliest bijvoorbeeld aan populariteit. Hoogopgeleide werknemers willen vooral beloond worden voor wat zij doen en een uitdagend toekomstperspectief hebben. Bied je dat als werkgever niet, dan zijn werknemers sneller geneigd voor andere werkgevers te kiezen.’
Betaald overwerk populair
Naast het salaris spelen secundaire arbeidsvoorwaarden een belangrijke rol in de tevredenheid van werknemers. De 13e maand, extra vakantiedagen en betaald overwerk worden steeds populairder, terwijl een tegemoetkoming in training/cursussen niet zo gewild meer is. Per functie zijn er grote verschillen zichtbaar in de wensen van werknemers. Zo willen financials, technici en ict’ers (21%) veel vaker dan gemiddeld een auto van de zaak. Marketeers en sales professionals hebben daarentegen bovengemiddelde interesse in een 13e maand, reiskostenvergoeding en de mogelijkheid tot thuiswerken. Hoogopgeleide werknemers in de zorg vinden een reiskostenvergoeding het belangrijkst. Docenten blijken het minst tevreden met de arbeidsvoorwaarden die zij krijgen. Zij willen, meer dan de gemiddelde hoogopgeleide, een tegemoetkoming in trainingen of cursussen (30%) en reiskostenvergoeding (40%) ontvangen.
Top 10 meest gewilde arbeidsvoorwaarden:
1. Een 13e maand (41%)
2. Reiskostenvergoeding (33%)
3. Mogelijkheid tot thuiswerken (33%)
4. Extra vakantiedagen (24%)
5. Tegemoetkoming in trainingen of cursussen (24%)
6. Mogelijkheid om parttime te werken (22%)
7. Betaald overwerk (21%)
8. Tijd voor tijd (16%)
9. Auto van de zaak (16%)
10. Tegemoetkoming pensioenkosten (15%)