KPMG: Generatie X meest actief met aankopen op internet

Consumenten die geboren zijn tussen 1966 en 1981 – de generatie X – zijn wereldwijd van alle generaties het meest actief met het kopen van producten op het internet. Deze leeftijdscategorie is zelfs veel actiever dan de generatie millennials, jongeren geboren in de periode 1982 tot 2001 van wie in het algemeen wordt aangenomen dat zij veel meer ‘tech-savvy’ zijn en het grootste aandeel hebben in het internetshoppen.

Vorig jaar kocht de generatie X zelfs 20% meer producten op het internet dan deze jongere generatie. Dit blijkt uit het Global Online Consumer Survey 2017 van KPMG. Voor het onderzoek werden ruim 18.000 consumenten in vijftig landen onderzocht.

Baby Boomer geeft meeste geld uit

“Van de Baby Boomers, die geboren zijn tussen 1946 en 1965, zou je verwachten dat ze gezien hun leeftijd minder geneigd zijn om online te shoppen”, zegt Jan-Paul van Term, partner bij KPMG en deskundige op het gebied van commercie. Van Term: “Deze generatie blijkt echter net zo vaak online te winkelen als de millennials en geeft zelfs meer geld uit dan de twee jongere generaties, de generatie X en de millennials. Baby Boomers gaven vorig jaar gemiddeld $ 203 per aankoop uit, voor de generatie X is dit $ 190 en voor de millennials $ 173. Hierbij waren vooral gezondheidsproducten, huishoudelijke producten en goederen en wijn in trek, producten die relatief duur zijn in aanschaf. Toch zullen millennials een steeds groter aandeel in e-commerce krijgen. Over een paar jaar vormen zij in Noord-Amerika de grootste populatie. Gezien het feit dat deze jongeren op steeds latere leeftijd besluit het ouderlijk huis te verlaten en te trouwen, zullen zij hun geld uitgeven aan andere zaken.”

Beperkt gebruik van smartphone

Ondanks de toename van het aantal smartphones en tablets schaft bijna 60% van de onderzochte consumenten producten nog altijd aan met een traditionele desktop of laptop. Slechts 17% geeft de voorkeur aan de smartphone. Regionaal zijn er grote verschillen. Zo’n 20% van de consumenten in Azië geeft de voorkeur aan de smartphone, dat is twee keer zoveel als het wereldwijde gemiddelde. Consumenten in China spannen de kroon met 26%. Van Term: “Hoewel mensen producten in beperkte mate met hun smartphone kopen, vormt dit apparaat wel het belangrijkste middel om vooraf informatie over het product in te winnen. Twee op drie consumenten gebruikt de smartphone om in de fysieke winkel het product te beoordelen. Dit geldt vooral voor de groep millennials.”

Mannen geven gemiddeld meer geld uit

Hoewel mannen en vrouwen gemiddeld even vaak online winkelen, geven mannen per transactie in het algemeen meer geld uit. Mannen geven gemiddeld $ 220 uit, vrouwen $ 151. Van Term: “Het verschil is vooral te verklaren uit het feit dat mannen vaker duurdere producten aanschaffen. Zo wordt 55% van de luxe goederen aangeschaft door mannen en 72% van de consumentenelektronica. Vrouwen zijn geneigd goedkopere producten te kopen, zoals cosmetica en voedingsmiddelen. De aard van de producten die op het internet worden aangeschaft, verandert. Uit het onderzoek van KPMG blijkt dat ook minder voor de hand liggende producten vaker online worden aangeschaft, producten die traditioneel alleen in fysieke winkel worden verkocht. De toegenomen mogelijkheden om producten te verschepen en te bezorgen maken het steeds gemakkelijker om tegenwoordig ook omvangrijkere aankopen op het internet te doen, zoals meubels, grote huishoudelijke apparaten en zelfs fietsen. Ondertussen blijven producten die eenvoudig verscheept kunnen worden, zoals boeken, muziek, elektronica, accessoires en kleding de meest populaire categorieën, ook al zal de verkoopgroei van deze artikelen de komende jaren relatief beperkt zijn.”

Gerelateerde artikelen