KPMG: “Bedrijven hebben moeite met nieuwe rol financiële functie”

Nederlandse bedrijven hebben moeite met het invullen van de nieuwe strategische rol die de financiële functie in toenemende mate krijgt. Dat blijkt uit onderzoek van KPMG onder Finance- en HR-executives van Nederlandse ondernemingen.
Bijna 70 procent van de bedrijven verwacht dat de rol van de financiële functie de komende jaren ingrijpend gaat veranderen. Nu steeds meer traditionele activiteiten, zoals het verwerken van transacties, worden ondergebracht bij shared service centers, moet de financiële functie meer en meer een rol gaan vervullen in de ontwikkeling van de strategie van de onderneming. 
 
Uitdaging voor de toekomst
Voor de veranderingen moet er nog wel een en ander gebeuren binnen organisaties. Peter Laan, deskundige op het gebied van financieel management bij KPMG: “Bij een groot aantal bedrijven schort het met name aan talent management, het werven en binden van de juiste financiële medewerkers, dat de nieuwe rol van de financiële functie gestalte kan geven.” CEO’s wachten een grote uitdaging als het gaat om het invullen van de financiële functies van de toekomst. Ondernemingen onderkennen het belang van talent management. “Ondernemingen onderkennen het belang van talent management voor de toekomstige financiële functie, maar minder dan de helft vindt dat het werven, het behoud en het trainen van financiële professionals voldoende aandacht krijgt.”
 
Verrijking
Uit het onderzoek blijkt dat ook trainingen beter kunnen worden ingezet. “Het selecteren van de juiste trainingen gebeurt in het algemeen ad hoc en is in beperkte mate gericht op het ontwikkelen van de gewenste kennis en competenties.” Daarnaast wordt volgens Laan de keuze voor een training overgelaten aan het individu en zijn de meeste trainingen vooral technisch van aard. “Alternatieve trainingsmethodes worden dan ook nauwelijks in overweging genomen en het rendement van de investeringen die gedaan worden in trainingen en opleidingen wordt bij niet meer dan 30 procent van de ondernemingen gemeten.” Er kan dan duidelijk mee worden gedaan om de huidige financiële functie te verrijken. “Vooral in kleinere organisaties laat de CFO zich leiden door de waan van de dag en het tijdig rapporteren van de maandresultaten. De focus ligt dus duidelijk op het realiseren van kortetermijndoelstellingen en minder op de lange termijn.” 
 
One size fits all
Een ‘one size fits all’-benadering is met de huidige ontwikkelingen in de markt niet meer houdbaar. Voor meer technisch georiënteerde functies moet een andere aanpak worden gehanteerd dan voor functies die de strategie van de onderneming ondersteunen. Uit het onderzoek blijkt overigens ook dat bij de invulling van strategische, meer business georiënteerde functies op dit moment nog te weinig gekeken wordt naar potentieel talent van buiten de traditionele financiële functies. 
Gerelateerde artikelen