Klaar voor corruptiedreigingen bij uw klanten?

Beleid, controls, cultuur – alles moet in orde en afgestemd zijn, wil de organisatie weerbaar zijn tegenover oude en nieuwe bedreigingen van integriteit.

Veel multinationals herkennen dit soort situaties. Een plaatselijk politiek leider die geld vraagt om een staking op te lossen die hij zelf heeft georganiseerd. Geld dat gestort dient te worden op de rekening van een weeshuis dat hij/zijn partij runt. De belastingdienst meldt dat een routine-audit vreemde gegevens heeft opgeleverd die nader onderzoek vereisen. Ze vragen zoveel en zo vaak om rapporten en kopietjes dat uw mensen niet meer aan hun werk toekomen. De belastinginspecteur doet een voorstel: als u nu accountant Y inhuurt voor een fors bedrag, komt het wel goed met dat onderzoek. Ah, en u weet toch dat belastingontduiking bij ons onder het strafrecht valt?

Bijna alle grote ondernemingen, uitgerust met gedragscodes, uitgesproken ethische principes en op dit soort zaken toegespitste controls hebben in dit soort situaties voor dit soort moeilijke keuzes gestaan. De opkomst van de zogenaamde ‘emerging economies’ maakt de risico’s alleen maar groter. Tegelijk wordt in de eerste en tweede wereld de roep om transparantie en ‘eerlijk zaken doen’ steeds luider, en de reputatierisco’s en boetes steeds hoger.

Ook aan dit fenomeen en groeiend probleem besteedt McKinsey Insights van deze maand, via een uitgebreid artikel van Ravi Venkatesan de nodige aandacht. In China lijkt de regering van Xi Jinping steeds vastbeslotener het probleem van een corrupte ambtenarij en politiek hard aan te pakken. In Brazilië worden corrupte functionarissen in het gevang gegooid, in Turkije protesteert het volk steeds luider tegen misstanden. In westerse landen worden oude wetten aangescherpt en nieuwe ingediend, soms met extraterritoriale werking, zoals de US Foreign Corrupt Practices Act (FCPA) en de UK Bribery Act.

Dat soort ontwikkelingen en bijbehorende regelgeving betekenen een steeds groter risico voor bedrijven, niet alleen voor hun werknemers zelf maar ook voor partners, agenten – én accountants en adviseurs.

Ravi Venkatesan was voorzitter van Microsoft India en Cummins India. Hij is commissaris bij de Rockefeller Foundation, Infosys en Strand Life Sciences en medeoprichter van Social Venture Partners in India. Hij weet waarover hij spreekt! Lees zijn uitgebreide , leerzame en buitengewoon nuttige essay getiteld ‘Confronting Corruption’ als u zichzelf én uw cliënten beter wilt wapenen tegen ( de risico’s van) corruptie.

www.mckinsey.com

Gerelateerde artikelen