Kan duurzaamheid groei én winst opleveren?

Misschien niet met traditionele kpi's…
Kan verantwoord en duurzaam ondernemen winst opleveren voor zowel de maatschappij als de onderneming?
Er heerst de nodige scepsis, onder investeerders en leiders van ondernemingen, over de vraag of duurzaam opereren wel ooit been driver kan zijn voor concurrentievermogen en winstgroei. Maar is dat terecht?
 
Bedrijven die de voorhoede vormen van ‘duurzaam ondernemen’ beogen wel degelijk extra waarde te creëren voor zowel de samenleving als (de aandeelhouders van) hun bedrijf. Zij volgen nauwgezet duurzaamheidtrends én de veranderende eisen en verwachtingen van zowel de klant als de branche waarin zij werkzaam zijn. 
 
Zo ontwikkelde Nestlé een eigen Nutritional Profiling System, bedoeld om de voedingswaarde ( calorieën) van hun producten te waarderen. Een gevolg daarvan is dat de productontwikkeling van Nestlé ineens veel aandacht schenkt aan de ‘gezondheid’ van alles wat het bedrijf op de markt brengt. En met succes.
Unilever ontdekt dat hun ‘duurzame’ producten/ brands twee keer zo snel groeien als de traditionele die zij nog steeds verkopen. Daarnaast bleek het Unilever Sustainable Living Plan meer dan €200 miljoen aan besparingen op te leveren , door betere efficiency in productie en logistiek én door effectiever materiaalgebruik. 
 
Van belang is, zo stelt Accenture in het rapport Driving business performance and tangible financial results through sustainability, dat we een nieuwe set krachtiger metrieken ontwikkelen om de (winst door) duurzaamheid te meten:  Niet de oude KPI’s, die alleen naar het verleden kijken, maar nieuwe die ook vóóruit kijken om strategische beslissingen te onderbouwen.
 
Begin met het identificeren en in kaart brengen van echte duurzaamheidsdrivers, en definieer doelwaarden die gekoppeld zijn aan winstgevendheid. Met die set KPI’s kan de portfolio gemonitord worden en steeds meer gericht op winst én duurzaamheid. 
 
En verder is het natuurlijk nodig om de totale organisatie te doordringen van het belang dat gehecht wordt aan ‘duurzaamheid’ – om de efficiency te verhogen, de verspilling en vervuiling tegen te gaan en zo uiteindelijk ook winstgevender te worden.
Niet ondanks, maar dankzij de focus op duurzaam.
 
Gerelateerde artikelen