Jaarverslagen worden te dik – en geven te weinig relevante info
24 augustus 2015
Volgens PwC worden de paragrafen in jaarverslagen, die de ondernemingsstrategie verwoorden, steeds dikker – maar de daar geboden informatie die investeerders en andere stakeholders echt van nut kan zijn, die is steeds moeilijker te vinden.
Vorig najaar riep de Financial Reporting Council Britse beursgenoteerde bedrijven op om beknopter maar meer inhoudelijke jaarverslagen te produceren. Dit jaar blijken de fraaie uitgaven van de FTSE 350 gemiddeld 154 pagina’s te bevatten, en die van de FTSE 100 liefst 197!
PwC telde in de jaarverslagen van de FTSE 350 gemiddeld 41 pagina’s ‘strategic reports’ – in 2008 waren dat er nog maar 24. De banken zijn de grootste zondaars, zoals gewoonlijk, met een gemiddelde van 339 pagina’s voor het totale jaarverslag. De uitleg bij de gepresenteerde cijfers beslaat voor alle FTSE100 bedrijven vijf keer zo veel pagina’s als de cijfers zelf.
Volgens het binnenkort te verschijnen rapport Searching for buried treasure van PwC blijkt bovendien dat de meeste ‘strategische berichten’ vooral veel informatie over het verleden bevatten en maar weinig duidelijkheid verschaffen over waar de onderneming naar toe wil of denkt te kunnen.
Vier op de tien jaarverslagen kijkt niet veel verder dan één jaar in de toekomst, 30% heeft vage mededelingen over ‘de toekomst’ zonder ergens specifiek te worden. Volgens PwC een gemiste kans – stakeholders smachten naar degelijke informatie die vertrouwen geeft.
Gerelateerde artikelen
AccountantWeek.nl informeert over zaken die voor accountants, medewerkers van MKB-accountantskantoren en hun klanten écht relevant zijn. Als lid ben je altijd op de hoogte van het laatste nieuws.
Ontvang de gratis nieuwsbrief Word nu lidPersonalia
Ze gaat zich richten op...
Katja Hilckmann-Winkel en David Versteeg...
PwC Nederland heeft Seda Foppen...
Vacatures
Alpina Group (vacatures)
de Woningstichting
2theloo
Markt Update
Impact op investeringen in fleetvergroening...
Fiscale wijzigingen 2025 vereisen heroverweging...
Accountants groeien door innovatie en...
Vragen over adverteren?
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
AccountantWeek.nl is onderdeel van Sijthoff Media, dé partner voor (finance) professionals. Benut de vele advertentiemogelijkheden.
Daan Commandeur
Partner Manager