It takes two to tango…

De financiële functie transformeren, van die van rapporteur en compliancy-bewaker tot een echte strategische partner, lukt nooit zonder medewerking van de CEO.
Er is en wordt veel geschreven en gesproken over dat partnerschap van CFO en CEO, niet alleen in het Westen maar ook in het Verre Oosten. Maar uit recent onderzoek blijkt ook daar, dat er niet echt veel vooruitgang geboekt wordt – door de financiële functie. 
 
Een survey door KPMG onder Asia-Pacificische CEO’s wijst uit dat hoewel 70% van de respondenten een prachtige toekomst ziet voor (de rol van) hun CFO’s, ruim een derde van oordeel is dat Finance op dit moment weinig bijdraagt, strategisch gezien. 
 
CFO’s – en accountants – zouden meer moeite moeten doen om zich in de andere stakeholders te verdiepen – ze moeten uit hun financiële zeepbel durven treden. “CEO’s willen dat Finance zich richt op groei en ontwikkeling, maar de meeste CFO’s blijven steken in cijfers, in kosten en compliance-issues!”
 
CFO’s zouden ook meer moeten doen met de groeiende schat aan informatie, die door nieuwe technologie ter beschikking komt. Ze zouden daarmee veel strategischer advies moeten kunnen geven, over de aantrekkelijkheid van (nieuwe) markten, over mogelijkheden tot verbetering van de organisatie en haar processen. 
 
De CFO’s zelf, blijkt uit een ander onderzoek van KPMG in de regio, zijn echter in meerderheid heel tevreden over hun prestaties, en slechts 10% beoordeelt het eigen functioneren als zwak.
 
Martin van Wensveen, global leader of financial management bij KPMG in Singapore en betrokken bij beide onderzoeken, constateert een duidelijke kloof tussen de verwachtingen van de CEO en de feitelijke prestaties van Finance.  Hij ziet daarvoor een aantal oorzaken. Een daarvan is, dat de CFO het al zo druk heeft. Maar ook de CEO doet te weinig zijn best om de CFO echt bij de strategieontwikkeling te betrekken.
 
Meer over de noodzaak van samenwerking via www.accaglobal.com/
Gerelateerde artikelen