IRS: nieuw beleid slachtoffers identiteitsdiefstal
Tot op heden weigerde de Amerikaanse belastingdienst burgers, wier identiteit gestolen werd om valse belastingaangiften te doen (lees: belastingteruggave te vragen), inzage in die aangiften ‘vanwege de privacy’.
Na druk vanuit de politiek heeft de IRS nu besloten dat de dienst ‘een procedure zal ontwikkelen, waarmee het alsnog mogelijk wordt slachtoffers van identiteitsfraude inzage te geven in de zogenaamd namens hen ingediende aangiften en verzoeken’.
Inmiddels is de Social Security Identity Defense Act of 2015 aangenomen, die o.a. de IRS verplicht burgers te waarschuwen wanneer zij het slachtoffer zijn geworden van identiteitsfraude via de belastingdienst. Ook moeten werkgevers gewaarschuwd worden, die voor hun personeel frauduleus gebruikte social security numbers gebruiken.
Vorige week nog werd bekend dat de gegevens van meer dan 100.000 burgers gestolen waren via een ‘gemakkelijker kunnen we het niet maken’ app van de Amerikaanse belastingdienst.
Gisteren verscheen overigens een rapport van de Treasury Inspector General for Tax Administration, dat concludeert dat de IRS steeds beter in staat is om dergelijk misbruik van identiteiten te ontdekken en passende maatregelen te nemen. Een van de problemen daarbij is blijkbaar dat de belastingdienst wettelijk pas andere gegevens, zoals salarisopgaven van werkgevers, kan koppelen aan verzoeken om teruggave van belasting, nadat die terugbetaling verwerkt is…
De Inspector General berekende eerder dat in belastingjaar 2012 787.343 onontdekte mogelijk frauduleuze aangiften gedaan werden, die resulteerden in een terugbetaling van meer dan $2,1 miljard aan zogenaamd teveel betaalde belasting.