IRS is 20% van zijn tijd bezig met bestrijding identiteitsfraude
De Amerikaanse Internal Revenue Service heeft een speciale afdeling opgezet om de verdere groei van identiteitsdiefstal en –fraude te beteugelen.
“Het gaat ons daarbij vooral om de grootschalige en in toenemende mate grensoverschrijdende diefstal en misbruik, vanwege de ernstige gevolgen die deze hebben voor onze dienst,” aldus Richard Weber, chief van de IRS Criminal Investigation Service.
Zo bleek onlangs dat alle persoonsgegevens gestolen werden van een site, waarop goede-doelen- organisaties en andere niet-belastingplichtige NGO’s aangifte konden doen.
De aanleiding voor de oprichting was niet alleen de recente ophef over het valselijk terugvragen van zogenaamd teveel betaalde belasting. “Tot voor enkele jaren besteedden we hoogstens zo’n 3% van onze tijd aan identiteitsfraude – inmiddels is het een echt serieus probleem voor ons geworden, en zijn we er zo’n 18% van onze tijd aan kwijt!”
En in sommige staten, zoals Florida, kan dat stijgen tot 50%. Eerst leek het vooral te gaan om eenzame hackers op een zolderkamertje, maar inmiddels blijken de systemen van de belastingdienst object te zijn geworden van industriële aanvallen, zelfs van buiten de VS.
Speciale doelwitten zijn daarbij bijvoorbeeld payroll-bedrijven, winkels en zorginstellingen. “Waarschijnlijk gaat het intussen al om honderden miljoenen records van bedrijven uit alle Verenigde Staten,” zegt Weber.
De hackers eigenen zich data toe als Social Securitynummers, bankrekeningnummers en loonstrookjes, waarmee vervolgens toegang wordt verkregen tot de systemen van de belastingdienst om bijvoorbeeld belasting terug te vragen of om aangekondigde terugbetalingen naar een ander rekeningnummer te sluizen.
In 2014 begon de IRS CI dienst 4297 speciale onderzoeken, waarvan er 1063 om identiteitsfraude gingen.
Meer voorbeelden van hoe identiteiten gebruikt kunnen worden om de belastingdienst te bestelen via