Interview: ‘AI doet het routinewerk, jij als accountant de strategie’

Trusted advisor Van der Cruysen over groei, netwerk en waarde voor de klant.
ING voorziet in 2025 en 2026 een stabiele groei in de accountancy, met meer uren en hogere tarieven. Tegelijk blijft de arbeidsmarkt krap en groeit de druk op efficiëntie Juist nu ligt er een kans om de stap naar strategisch advies te versnellen, stelt Robert van der Cruysen, strategie-adviseur voor organisaties in de handel en maakindustrie, en docent van De accountant als bedrijfsstrateeg bij Sijthoff Accountants Academy.

De accountantssector zal zich moeten richten op het efficiënter indelen van werkzaamheden. Dat betekent onder andere standaardwerk zoveel mogelijk automatiseren, bijvoorbeeld door AI. Op die manier kun je resources vrijmaken om je als kantoor meer te richten op diensten met een hogere toegevoegde waarde, zoals advisering. Zowel op het vertrouwde financiële advies als op strategisch vlak.”

In een recent
interview op AccountantWeek benadruk je dat accountants al in een sterke positie zitten om die rol van strategisch adviseur te pakken. Welke vaardigheden en mindsets zijn doorslaggevend om dit in de praktijk waar te maken?
“Basiskennis van strategie en praktische tools zoals het Business Model Canvas geven accountants het vertrouwen en de middelen om het gesprek op een gedegen en gestructureerde manier met klanten aan te gaan. Maar verder investeren in adviesvaardigheden zoals gesprekstechnieken zal ook zeker bijdragen. Daarnaast is het opbouwen en onderhouden van een netwerk van specialisten ook iets om in te investeren. Op deze manier beschik je over een verzameling van mensen waar je je klant naartoe kunt verwijzen voor specifieke vragen en vervolgtrajecten.”

Business Model Canvas als gespreksroute
Volgens Van der Cruysen is het Business Model Canvas een krachtig instrument voor gestructureerde klantgesprekken. “Het Business Model Canvas adresseert alle bouwstenen van het businessmodel van een onderneming, van klantgerichte bouwstenen tot operationele. Met andere woorden: hoe creëert een onderneming waarde voor haar klanten? Door op al deze bouwstenen in te gaan, krijgt de deelnemer een compleet beeld van het businessmodel en de samenhang tussen de bouwstenen.”
Door de verschillende bouwstenen in een bepaalde volgorde te bespreken kun je heel goed een gesprek een logische structuur geven, stelt hij. “Op deze manier weet je zeker dat je volledig bent in het naar boven halen van informatie en verloopt een gesprek heel gestructureerd. Iets wat natuurlijk weer vertrouwen geeft bij je gesprekspartner.” De terugkoppeling die hij na de cursus krijgt is dat deze toepassing van het Business Model Canvas als erg waardevol wordt gezien, omdat deelnemers daar bij wijze van spreken de volgende dag al mee kunnen beginnen.

Het ING-onderzoek noemt duurzaamheid, innovatie en digitalisering als speerpunten waar klanten strategisch advies over verwachten. Hoe kunnen accountants die thema’s concreet maken in hun klantgesprekken?

“Het is verstandig als accountant om dit soort trends waar te nemen, te begrijpen en te vertalen naar impact op het businessmodel van de klant. Op deze manier kun je dergelijke trends ’tussen de oren’ van de klant krijgen en duidelijk maken wat kansen en bedreigingen zijn om uiteindelijk wel klanten goed door te verwijzen naar relevante specialisten die concrete vervolgtrajecten kunnen uitvoeren. De accountant als signaleerder en doorverwijzer dus, net als een huisarts.”

Lees ook: De accountant als bedrijfsstrateeg: word de eerste sparringpartner van je klant

Maak kennis met Robert van der Cruysen
De afgelopen vijfentwintig jaar deed Van der Cruysen ervaring op in diverse sectoren, waaronder ICT, financiële dienstverlening, kapitaalgoederen, handel en maakindustrie. In verschillende management- en directierollen was hij vaak zowel commercieel als operationeel eindverantwoordelijk. Hij werkte aan het opstellen en realiseren van strategieën, reorganisaties, business development en product- en dienstlanceringen, en hielp collega’s in hun persoonlijke ontwikkeling. Sinds 2016 is hij zelfstandig adviseur en helpt hij organisaties relevant te blijven in een continu veranderende wereld. Daarbij ligt zijn focus op het optimaliseren van processen en systemen bij bedrijven in de handel en maakindustrie. Hij is pragmatisch, professioneel en mensgericht en wil complexe materie eenvoudig maken zonder essentiële zaken uit het oog te verliezen. Ontdek zijn expertise en cursussen.

Volg de interactieve cursus De accountant als bedrijfsstrateeg bij Sijthoff Accountants Academy. Ontdek in één dag hoe je klanten strategisch kunt begeleiden. Pas het Business Model Canvas toe om bedrijfsmodellen scherp te analyseren en nieuwe groeikansen te identificeren. Versterk direct je adviesrol.

Dit artikel verscheen eerder bij onze kennispartner Sijthoff Accountants Academy.

1 Vooruitzicht Accountancy ING Research, 19 augustus 2025

Gerelateerde artikelen