In 2015-2016 drie tuchtklachten tegen accountants Deloitte

In het afgelopen boekjaar zijn drie tuchtklachten ingediend tegen accountants die aan Deloitte verbonden zijn of zijn geweest. In totaal is negen keer gebruikgemaakt van de klachtenregeling. Dit meldt het kantoor in het onlangs gepubliceerde Transparantieverslag 2015/2016.

In het Transparantieverslag gaat Deloitte onder meer in op sancties die door beleidsbepalers zijn opgelegd, hoe vaak er gebruik is gemaakt van de klachtenregeling, welke tuchtklachten er zijn ingediend en hoeveel civiele procedures er zijn gestart tegen Deloitte.

Schending

Het afgelopen boekjaar heeft Deloitte ruim 2.200 wettelijke jaarrekeningcontroles uitgevoerd. Het aantal situaties over boekjaar 201/2016 waarbij een schending is vastgelegd, betreft ongeveer 0,8% van het totaal aantal wettelijke controles dat Deloitte heeft verzorgd (in 2014/2015 was dit ook 0,8%).

Sancties

In het onderhavige boekjaar hebben de beleidsbepalers van Deloitte tien maal een financiële sanctie opgelegd aan een externe accountant, bij partners variërend tussen de 5-10% van het jaarinkomen vanwege een ondermaatse kwaliteitsprestatie. In vijf gevallen heeft Deloitte tevens aanpassingen doorgevoerd in de rol en verantwoordelijkheden van externe accountants en in één geval heeft Deloitte de tekenbevoegdheid van betreffende professional ingetrokken.

Klachtenregeling

In totaal is negen keer gebruikgemaakt van de klachtenregeling. Daarvan was in zes gevallen sprake van interne klachten. Vier daarvan betroffen ethische klachten, die allen gegrond zijn verklaard. Jegens beklaagden zijn passende maatregelen getroffen, hetgeen in één geval heeft geleid tot het vertrek van beklaagde bij Deloitte. Een nadere evaluatie van de omstandigheden waarin de klachtsituaties zich hebben kunnen ontwikkelen, heeft tevens geleid tot passende maatregelen vanuit de Raad van Bestuur op het organisatorisch niveau van de betrokken afdeling of function. Van de interne klachten had één betrekking op het toepassen van de beoordelingsmethodiek, welke klacht gegrond is verklaard en heeft geleid tot passende maatregelen. Een andere interne klacht betrof het achterwege blijven van de inhouding van bepaalde premies op het salaris. Die klacht is verwezen naar de afdeling Talent en aldaar afgehandeld.

Van de drie externe klachten waren er twee afkomstig van cliënten van Deloitte Accountants B.V. terzake de dienstverlening; één klacht is afgewezen, inzake de andere klacht is de betreffende cliënt een voorstel gedaan. De derde klacht heeft betrekking op de online selectietest bij sollicitaties en is thans nog in behandeling. Van de klokkenluidersregeling is geen gebruik gemaakt.

Tuchtklachten

In boekjaar 2015-2016 zijn drie tuchtklachten ingediend tegen accountants die aan Deloitte Accountants B.V. verbonden zijn of zijn geweest, verband houdend met dienstverlening van Deloitte Accountants.

Een klacht betreft een accountantscontrole bij een instelling waar fraude heeft plaatsgevonden. De klaagster is van mening dat de controlewerkzaamheden onvoldoende zijn geweest en dat de accountant onvoldoende opvolging heeft gegeven aan bevindingen die door de accountant eerder aan de huishouding waren gerapporteerd. De instelling is ook een civiele procedure gestart tegen Deloitte en tegen een voormalig bestuurslid van de instelling waarin schadevergoeding wordt gevorderd.

De tweede klacht betreft een accountantscontrole bij een gemeente. De klacht van klager, lid van de gemeenteraad, spitst zich toe op de stelling van klager dat door de accountant te veel additionele werkzaamheden zijn verricht, deels in opdracht van het College en deels in opdracht van de Raad, en dat daarmee in strijd met de onafhankelijkheidsvoorschriften zou zijn gehandeld.

De derde tuchtklacht is een klacht van een curator van een gefailleerde voormalige controlecliënt. De klacht richt zich op het naar de mening van de curator onvoldoende meewerken aan zijn onderzoek en op het onjuist verwerking in laatst gecontroleerde jaarrekening van de continuïteitsperspectieven van de onderneming. De eerste klacht is deels toegewezen en deels afgewezen en de tweede klacht is afgewezen.

Civiele procedures

In boekjaar 2015-2016 is één civiele procedure aanhangig gemaakt tegen Deloitte Accountants B.V. en /of tegen (gewezen) externe accountants verbonden aan Deloitte Accountants B.V. in verband met een wettelijke controle-opdracht. Het betreft de eerste tuchtklacht die onder het kopje “tuchtklachten” is beschreven.

Gerelateerde artikelen