ICAEW: kantoren moeten innoveren
Accountantskantoren die nalaten kansen te grijpen, geboden door nieuwe technologie, nieuwe regelgeving én nieuwe concurrentiekansen zijn ten dode opgeschreven.
Het Institute of Chartered Accountants in England and Wales (ICAEW) lanceert deze week zijn Tomorrow’s Practice –campagne, die de leden wil ondersteunen bij en enthousiasmeren voor vernieuwing. Er zijn vier domeinen waarop het beroep gedwongen wordt tot innovatie: technologie, concurrentie, wet- en regelgeving én last but not least de (verwachtingen van) de klant.
Er komen met de dag nieuwe concurrenten op de markt, vanuit de consultancy, vanuit professionele dienstverleners en het internet in algemene zin. Nieuwe software maakt het de klanten mogelijk zelf een groot aantal taken over te nemen – niet voor niets wordt her en der al gewaarschuwd dat softwareleveranciers ‘the middle man’ uit zullen schakelen.
In 2011 turfde ICAEW slechts 3% van leden die cloud accounting gebruikten. Dat percentage stijgt met de dag. Het is vooral de cloud die de transformatie van de boekhouding, aangifte en controle daarvan drijft. Die cloud stelt de accountant in staat, real time en compleet overzicht en inzicht te krijgen in de financiën van de klanten – en daardoor ook om nauwere samenwerking te zoeken en meer direct te adviseren. En die toegevoegde waarde, dat is wat de klant ook verwacht, naarmate hij zelf gemakkelijker allerlei taken automatiseert.
Het is duidelijk dat de accountant nieuwe proposities moet gaan formuleren met en rond zijn dienstverlening.
Arthur Bailey, voorzitter van het ICAEW president, zegt dat kantoren wel zullen moeten innoveren, willen zij overleven. Zonder duidelijker toegevoegde waarde, hetzij via specialisatie, hetzij door uitbreiding van de dienstverlening redden we het niet.