IASB verkleint de Board en focust op IFRS-implementatie
De trustees van de IFRS Foundation, verantwoordelijk voor de governance van en toezicht op de International Accounting Standards Board (IASB), passen de structuur en agenda aan op basis van een eigen review, die drie maanden in beslag nam.
De trustees houden voorshands vast aan het huidige ‘three-pillar’ financieringsmodel, met contributies van landen, ondernemingen en organisaties, “tot we volledig publiek gefinancierd zullen zijn.” Eerder dit jaar meldde de IASB een teruggang in de inkomsten van ruim 1,2 miljoen Euro.
In reactie op kritische opmerkingen over het governance-systeem van de IASB wordt het toezicht door de trustees versterkt en worden vergaderingen van de due process oversight commissie alle openbaar. De bestaande three-tier governance structuur blijft verder ongewijzigd, maar het aantal leden van de Board wordt verlaagd van 16 naar 13 leden, met de optie om ad hoc een 14de lid te benoemen. Eveneens wordt de quotumregel afgeschaft waarin staat dat twee trustees normaliter senior partners van internationale kantoren zullen zijn.
Parallel aan de review in opdracht van de trustees heeft de IASB ook zelf nagedacht over zijn agenda voor de komende periode. De resultaten van dat denkproces komen later dit jaar ter beschikking.
De IASB blijft vooral gericht op for-profit entiteiten – de trustees verklaren geen behoefte te hebben aan uitbreiding naar de publieke of not-for-profit sectoren. De focus blijft ook op financial reporting, maar er wordt wel nagedacht over de rol en activiteiten van de IASB in het kader van de bredere ontwikkelingen rond corporate reporting. Daarbij komt vooral meer aandacht voor de barrières die nu nog bestaan tegen digitaal rapporteren, in nauwe samenspraak met beleggers, toezichthouders en andere belanghebbende partijen; alleen al om te garanderen dat de IFRS-taxonomie de eisen van de tijd bij zal benen.
Verder gaat de IASB meer aandacht schenken aan de wereldwijde implementatie van IFRS door meer opleiding, ondersteuning en hulp bij interpretatievragen. Daarbij behoren ook meer online resources om consistente implementatie te faciliteren en stimuleren.
De deadline voor feedback op de ideeën en voorstellen is gesteld op 15 September 2016.