‘Elke jan doedel mag zich boekhouder noemen’

"Schud dat duffe imago van je af, ga mee met digitalisering en technologie, communiceer! Want alleen dan overleeft je kantoor."

Accountants en boekhouders saai en voorspelbaar? Zeker niet allemaal. Tim de Groot weerlegt die subjectiviteit over zijn vakbroeders en -zusters.

‘I love my boekhouder, I love my bookkeeper’. Van Kathmandu tot Anchorage, van Londen tot Bangkok. De stickers met die nogal vreemde tekst prijken in alle uithoeken van de wereld – maar vooral in Amsterdam – op stoplichten, lantaarnpalen, straatnaambordjes en winkelramen. Maar wie houdt er nou toch van een boekhouder? 

“Nou weinig mensen dus. Micro-ondernemers hebben een haat-liefde verhouding met boekhouders, ze kosten geld, zetten diezelfde ondernemers aan het werk, zijn allesbehalve sexy, hebben een wat eh… raar DNA”, lacht De Groot breeduit. Op zijn kantoor in hartje Amsterdam laat de fanatieke windsurfer zijn licht schijnen over de branche. 

“Alles draait om communicatie”, is zijn overtuiging. “Kijk, een beetje traditioneel boekhouden kan iedereen wel, daarmee maak je het verschil niet. Wel door het contact te zoeken. Met de klant, met de buitenwereld. Natuurlijk is die stickertekst met een knipoog bedacht, maar het werkt wel degelijk. Mensen moeten erom glimlachen, Admin Amsterdam krijgt voortdurend positieve reacties, slechts een enkeling mailt of we de sticker komen verwijderen… Laatst stond hier een Brits gezin voor de deur. Of ze een stapel stickers konden meekrijgen. Want de vrouw des huizes was boekhoudster.”

Vreemde eend 
De Groot is een vreemde eend in de boekhouderbijt. Net aangekomen bij administratiekantoor Admin Amsterdam, aan de Herengracht, vraagt de 43-jarige: “Jaren ’70 muziekje opzetten, Fleetwood Mac?” Op zijn computerscherm staat met koeienletters: ‘Nou, lekker dan.’ 

Yvonne, zijn collega, is het allemaal overduidelijk gewend en werkt onverstoorbaar verder. “Nee, boekhouder worden was niet mijn ultieme jeugddroom”, vertelt De Groot. “Ik wilde eigenlijk naar de School voor Journalistiek. Maar ja, die grammatica hé…” 

Dus werd het SPD, gevolgd door een HBO-opleiding Communicatie met afstudeerrichting Public Relations. En daarna Strategisch Management aan Aston Business School in Birmingham. “De hoogst gerankte business school in Engeland die ik, met wat hulp van mijn ouders, kon betalen”, zegt hij. Daar kwam later nog een post-HBO accountant administratieconsulent opleiding bij.  

Amateur Accountant
“De praktijkstage heb ik nooit gedaan, omdat mijn hart meer lag bij het samenstellen van jaarrekeningen, dan het controleren daarvan. Dus beschik ik wel over de educatieve kennis, maar draag geen accountant administratieconsulent (AA) titel. in de wandelgangen door registeraccountants ook wel Arme, Amateur of Armetierige Accountant genoemd…” , lacht De Groot.

Tussen al dat leren door reisde hij de wereld af. “Ik bouwde mijn studies om het backpacken heen.” Het verschafte hem een netwerk van Australië tot Kirgizië en van Pakistan tot Finland. Vandaar ook al die stickers met ‘I love my bookkeeper’ in steden als Helsinki, Islamabad en Melbourne. “Door die rugzak reizen naar ontoegankelijke gebieden leer je zelf zaken op te lossen. En ja, daar heb ik als ondernemer en mens nog dagelijks profijt van. En van de opgedane Engelse taalvaardigheid misschien nog wel meer.” 

Domeinnaam gekaapt
De Groot werkte bijna tien jaar voor administratie- en accountantskantoren, maar kwam tot de conclusie dat een eigen kantoor meer zijn ding was. In 2014 kocht hij de domeinnaam www.admin.nl. “Die was al wel gekaapt, maar nog niet in gebruik. Een goede zakelijke aankoop.” 

Al in het tweede jaar breidde hij met twee collega’s uit. “Professioneel en informeel”, zegt hij, “zo luidt ons motto. Waarin we ons onderscheiden? Door de positieve kanten van accountantskantoren over te nemen. Dat bereiken we door louter te werken met hoger opgeleid personeel en de vrijwillige verplichting om 40 PE per jaar te halen. Daarnaast vragen wij van al onze cliënten volledige dossiers, dus ook de bankafschriften van privérekeningen. En de ballast, denk aan verplichte lidmaatschappen, verzekeringen en al die afvinklijstjes en werkprogramma’s, die houden wij buiten de deur. Relevant voor de grotere ondernemingen en dossiers, maar veel minder voor micro-ondernemingen.”

Admin Amsterdam richt zich op de onderkant van het MKB; ZZP’ers, kleine VOF’s en BV’s. Het persoonlijke contact met de meer dan 200 klanten staat voorop. “We praten hem of haar tot vijf keer per jaar bij, daarom beperken we ons tot ondernemers in en vlakbij Amsterdam”, zegt De Groot. “De boekhouder moet om de hoek zitten, toegankelijk zijn. Ook omdat er altijd wel een beetje fysieke boekhouding zal blijven bestaan. Door zo te werken, horen we elke verandering onmiddellijk. Of iemand gaat trouwen, een andere hypotheek neemt, uitbreiding overweegt. De tijd dat je een klant alleen tijdens het bespreken van de jaarrekening en de aangifte VPB of IB zag, is echt voorbij.”

Honkvaste klanten
Wat ook voorbij is: het ouderwetse werken, die old school boekhouding. Want in de branche is een enorme technologische verandering gaande. “Klanten zijn best honkvast, tot ze horen dat het elders goedkoper én efficiënter kan. Dan gaan die stoffige administratiekantoor-houders kopje onder. De overgrote meerderheid van hen zie je sowieso nooit op trainingen of expo’s. Sommigen hebben amper een relevante opleiding, boekhouder is een vrij beroep, elke jan doedel mag zich boekhouder noemen. En doet dat dan ook.”

“Groeien gebeurt alleen bij volle inzet op automatisering”, is de overtuiging van De Groot. “Er niet met 100 procent, maar met 101 procent induiken. Ook als dat op korte termijn omzet kost. Online boekhouding, up-to-date software; wij gebruiken Exact online, Informer en Nextens. Slimme kantoren focussen maximaal op robotisering. En op hoog opgeleid, communicatief personeel. Op mensen met een goede sociale houding.”

Tijdens sollicitatiegesprekken heeft De Groot in twee minuten door of het met een kandidaat wat wordt, dan wel niet. En in dat laatste geval zegt hij dat ook onmiddellijk. “Waarom dralen als je weet: met deze persoon gaat het echt niet gebeuren. Onlangs hadden we een sollicitatiegesprek met een 39-jarige vrouw uit de bankwereld. Dat duurde niet veel langer dan die twee minuten.”

Survival of the fittest
Ook voor een klein kantoor als Admin Amsterdam gelden de wetten van de war on talent. “Onze bottleneck is hoogopgeleid en communicatief vaardig personeel vinden. We hebben gewoon te weinig mensen. Die vacature van relatiebeheerder is nog steeds niet vervuld.” 

De Groot en zijn team hebben vooral ondernemers in de dienstverlenende sector als cliënt. Een derde heeft een internationale achtergrond.  Voor taxibranche, horeca en sekswerkers bedankt De Groot liever. “Ja, die keuze is bewust gemaakt. Liever eenmalig een vervelend exitgesprek met een aspirant cliënt, dan als kantoor permanent onder het vergrootglas van de Belastingdienst te komen liggen.”

Over vijf jaar heeft het accountancy-landschap een metamorfose ondergaan, is de overtuiging van De Groot. Zelf hoopt hij dat Admin Amsterdam dan twintig medewerkers telt. Allround relatiebeheerders die op de hoogte zijn van boekhouding, de laatste fiscale wetgeving, die handig zijn met software en uitblinken in communicatie. “Ben je goed in dat laatste, dan beheer je automatisch die relatie”, weet De Groot. “Alleen door uitblinkers te zoeken, te vinden en aan je te binden overleef je. Survival of the Fittest. Oók in accountancy.” 

Lees ook: Daan van der Poel (Vanhier Accountants): “Uurtje-factuurtje zeer gevaarlijk”              
 

Gerelateerde artikelen