Huurders kantoorruimte betalen jaarlijks miljoenen teveel
Veel bedrijven vertrouwen op de afrekeningen van de servicekosten. Maar onderzoeken door Servicekosten Consultancy wijzen uit dat dit vertrouwen vaak niet terecht is. Bij praktisch alle huurders zitten fouten in de servicekostenafrekeningen. De teveel berekende servicekosten variëren per huurder van 15.000 euro tot 450.000 euro.
Voor ‘hurend Nederland’ betekent dit dat het om vele miljoenen onterecht in rekening gebrachte servicekosten gaat. En aangezien huurders tot 5 jaar (soms langer) terug teveel betaalde kosten kunnen terugvorderen gaat het, per huurder, vaak ook al om substantiële bedragen.
Uit een onderzoek bij een mediabedrijf bleek dat over een periode van vijf jaar 450.000 euro te veel aan servicekosten was betaald. Maar ook bij kleine bedrijven blijkt een servicekostenonderzoek vruchten af te werpen. Een opleidingsinstituut kreeg 15.000 euro terug over een periode van twee jaar. En uiteraard heeft een onderzoek invloed op de toekomst; foutieve berekeningen kunnen immers niet opnieuw worden gemaakt.
Niet geleverde of niet overeengekomen diensten
Verhuurders die diensten in rekening hebben gebracht die nooit zijn geleverd. Diensten die verstopt zaten in afrekeningen en die pas aan het licht kwamen door gedetailleerd alle facturen en onderliggende werkbonnen te bekijken.
Verkeerd doorberekende leegstand
Bij veel huurders in multi-tenant gebouwen wordt er verkeerd omgegaan met het doorberekenen van leegstand. Hoewel de ROZ-voorwaarden aangeven dat de huurder nooit meer mag betalen dan bij vol verhuurd, gaat het heel vaak mis.
Afrekenen op basis van m2
Volgens de overeenkomst moet op basis van meterstanden afgerekend worden, maar dit gebeurt heel vaak niet.
Verhuurders trekken vaak klanten met een laag voorschot aan servicekosten en makelaars kunnen makkelijker panden verhuren als er een laag voorschot voor servicekosten staat vermeld. Dat de kosten in de praktijk veel hoger kunnen uitvallen wordt niet altijd vermeld. Als er geen afspraken in de huurovereenkomst staan over de indexering van de servicekosten, kunnen huurders geconfronteerd worden met stijgingen van servicekosten van meer dan 50 procent in een paar jaar tijd.
(ANP)