Hoe ga je om met een sterk fluctuerende vraag?

Veel ondernemingen kennen pieken en dalen vanwege seizoensinvloeden, feestdagen en/of vakantieperiodes. Zij hebben met die sterk fluctuerende vraag om leren gaan en tot niet zo lang geleden waren ervaring en fingerspitzengefühl daarbij cruciaal. In 2015 worden die twee menselijke eigenschappen bijgestaan door een hele reeks technologische oplossingen.

Computing.co.uk ondervroeg een groot aantal verantwoordelijken naar welke hulpmiddelen zij gebruiken om om te gaan met zo’n sterk fluctuerende vraag naar producten en diensten; en concludeert dat intuïtie en ervaring nog steeds een grote rol spelen, maar dat er een duidelijke top-10 van technologische instrumenten is te benoemen. Ze vroegen de respondenten ook naar hoe zij hun supply chain optimaliseren, consumentengedrag voorspellen en hoe bijvoorbeeld web analytics het broodnodige vingertoppengevoel kan versterken.

 

Het eerste antwoord op de vraag hoe men omgaat met wisselende vraag is: goede planning en scenario’s. Daarbij vertrouwen de deelnemers op

  • Extra personeel 43%
  • Overuren 37%
  • Flexibele werktijden 26%
  • Op basis van analyse beter timen van acties en aanbiedingen 19%
  • Focus op cash flow 16%
  • Tijdelijke extra leveranciers inhuren 9%
  • Tijdelijke huisvesting 4%
  • Cloud-diensten 3%
  • 0verige oplossingen 25%

En dit zijn de tien belangrijkste hulpmiddelen die men gebruikt:

  • Business intelligence software 37%
  • Website analytics 25%
  • Social media analytics 26%
  • Capaciteitsplanning tools 25%
  • Web-based analytics 23%
  • Mobile en GPS tools 20%
  • Integraal ketenbeheer (SCM) 19%
  • Openbare gegevens zoals weerbericht, demografische data 18%
  • Social media analytics 15%
  • Tijdelijke cloud-diensten 7%
  • Detectie van abnormale afwijkingen 7%
  • Recommendation engines 5% (zie bijv. marketingmed.nl)
  • Geen van bovenstaande tools/weet niet 29%

Bron: www.ithound.com

Gerelateerde artikelen