Het lukt accountants niet goed om adviesdiensten te ontwikkelen
Van de 100 accountantskantoren die willen uitbreiden via organisatieadvies lukt dat maar 30 binnen een redelijke termijn.
Smithink is een van de meest gerenommeerde adviesbureaus voor kleine en middelgrote accountantskantoren in Australië( “Smithink helps accountants turn their practices into great businesses.”).
Tijdens de recente Smithink’s Practice Managers Workshop kwam uitgebreid de trend aan de orde, dat veel kantoren die consultancy willen toevoegen aan hun dienstenportfolio, daar niet of maar moeizaam in slagen. En dat is geen prettige ontwikkeling, nu het gewone ‘compliance’ werk steeds verder afneemt en er steeds meer concurrentie komt.
“Het duurt niet lang meer of de overheden zullen rechtstreeks met onze klanten, het MKB, gaan communiceren over de boekhouding en de belastingaanslagen, en veel van ons werk zal daar of via nieuwe spelers op de markt grotendeels geautomatiseerd verlopen. Verbreding en verdieping van onze dienstverlening is dan ook noodzakelijk – wij zullen net als de CFO in de bedrijven mee moeten groeien, of we worden overbodig. Als onze enige waarde-propositie transactieverwerking blijft, kunnen we het wel schudden."
De twee belangrijkste redenen waarom het zo weinig kantoren lukt de diensten uit te breiden zijn
gebrek aan echt commitment (‘het zal zo’n vaart niet lopen") en te weinig capaciteit, zowel in menskracht als qua investeringen in bijvoorbeeld nieuwe technologie.