Hernieuwde druk op SEC: verplicht openbaarmaking bijdragen aan verkiezingskassen

Ondernemingen moeten bij wet verplicht worden bekend te maken hoeveel zij bijdragen aan welke politicus/partijkas.
Ruim 40 democratische  en onafhankelijke senatoren in de VS vragen voorzitter Mary Jo White van de SEC, om alsnog uitvoering te geven aan een voornemen uit 2013, inhoudende dat bedrijven verplicht worden bekend te maken hoeveel zij bijdragen aan verkiezings- en andere kassen van politici en partijen. 
 
Toen White aantrad besloot zij deze voorstellen in een diepe lade van de SEC weg te bergen, en sindsdien is het onderwerp nooit meer op de to-do agenda van de SEC teruggekeerd. In het zicht van de volgende verkiezingen dringen de senatoren er opnieuw op aan, hier een prioriteit van te maken, of anders in elk geval de reden te geven waarom zij zulks blijkbaar niet van plan is.
 
Destijds verklaarde White dat zij niet van plan was toe te geven aan externe druk van partijen, die eerder morele druk wilden uitoefenen op bedrijven om hun gedrag te veranderen, dan dat zij de belangen van de aandeelhouders voor ogen hadden – en alleen daar was de SEC voor opgericht.
Daarmee implicerend, dat informatie over welke politici bedrijven steunen voor die aandeelhouders irrelevant zou zijn – wat ook de Republikeinen steeds hebben beweerd en blijven volhouden.
 
Gerelateerde artikelen