Helft Europeanen overweegt over te stappen naar online bank
Dit blijkt uit onderzoek van betaaltechnologiebedrijf Mastercard in elf Europese landen, waaronder Nederland.
Terwijl traditionele banken steeds meer digitale producten en diensten aanbieden, zegt 39 procent van de Europeanen bij hun huidige bank te blijven. Nederlanders zijn het meest trouw aan hun bank, maar liefst 58 procent is niet van plan van bank te veranderen. Millennials tussen de 18 en 29 jaar zijn het minst trouw aan hun bank, bijna tweederde overweegt om van bank te veranderen.
PSD2 onbekend, maar Europeanen staan open innovatie in financiële dienstverlening
In september 2019 wordt het PSD2 Open Banking Initiatief van kracht in Europa. Apps en andere diensten krijgen na persoonlijke goedkeuring toegang tot informatie van consumentenrekeningen. Maar liefst 85 procent van alle Europeanen is zich niet bewust van dit initiatief of weten er weinig over te vertellen. Wel staan de meeste ondervraagden open voor de nieuwe digitale diensten, mogelijk gemaakt door PSD2.
13 procent gebruikt al apps die financiën van verschillende bankrekeningen in een overzicht bijhoudt. En 43 procent wil graag een app gebruiken die op een centrale plek inzicht geeft in het saldo van al hun lopende- en spaarrekeningen. Meer dan een vijfde (22 procent) staat open voor een dienst die helpt om financiën te managen, uitgavepatronen te analyseren en een voorspelling te maken over toekomstige uitgaven.
Banken meest betrouwbare bron voor financiële dienstverlening
Banken worden gezien als de meest betrouwbare bron voor informatie over het managen van financiën. Maar liefst 70 procent van de Nederlanders ziet banken als hun go-to bron als ze informatie willen over het beheren van hun geld. Slechts een eenderde van de Nederlanders vraagt vrienden of familie om advies. De rest haalt hun informatie uit de media (17 procent), bij financieel adviseurs (19 procent) of via apps en social media (10 procent). Toch delen we niet zomaar onze bankgegevens met vrienden. Dat doet slechts 21 procent van de jongeren (18-29 jaar) en 10 procent van de ouderen (50-69 jaar).