Groeiende ‘vertrouwenskloof’ bemoeilijkt fraude-opsporing en -bestrijding

Er is een groeiende 'vertrouwenskloof' bij bedrijven in Nederland. De kloof bestaat tussen het vertrouwen in de kwaliteit van de fraudepreventie en de realiteit ervan.

Dit blijkt uit nieuw onderzoek van Forrester Consulting in opdracht van Experian. 

Hoewel twee op de vijf van de ondervraagden in Nederland (39%) zegt dat fraude binnen zijn of haar organisatie wordt geëvalueerd en begrepen, beweert maar 33 procent dat het duidelijk gedefinieerd, gemeten of onderbouwd is door automatisering. Slechts een op de zeven (15%) vindt dat het vermogen om fraude te voorkomen, echt optimaal is. 

Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat fraudepreventie een topprioriteit is voor de overgrote meerderheid (85%) van de 913 ondervraagde besluitvormers uit EMEA. Het vertrouwen in de eigen organisatie blijkt groter dan gemiddeld in Italië, Polen, Oostenrijk en Duitsland. Maar dit is niet altijd in overeenstemming met de investeringen die worden gedaan om fraude effectief te beheren. 

Uit de studie blijkt ook dat gegevensdiefstal (61%), de overname van een account (50%) en identiteitsdiefstal (41%) nu de meest voorkomende soorten aanvallen in Nederland zijn. Dit komt overeen met de algehele trend binnen de EMEA-regio. Waar voorheen bedrijven de directe financiële gevolgen van fraude beschouwden als de grootste impact op hun bedrijf, blijkt dat nu het verlies van klanten te zijn (30%). Het illustreert waarom veel bedrijfsleiders nu inzien dat fraudepreventie prioriteit moet krijgen en dat het risicobeheer beter moet worden geoptimaliseerd. 

Gezien de omvang en de impact in alle landen erkennen veel bedrijven nu ook dat het van cruciaal belang is om te investeren in innovatie en technologie om fraude doeltreffender te beheren. Meer dan de helft (51%) van de respondenten in EMEA is van plan om de komende drie jaar te investeren in kunstmatige intelligentie en oplossingen voor machine learning, naast modulaire platforms met single access (55%).

Herman Peeters, Senior Global Consultant bij Experian, zegt: “Er is een duidelijke kloof tussen het vertrouwen dat bedrijven hebben in hun vermogen om fraude te voorkomen en hun vaardigheden in de praktijk. Maar het is veelbelovend om te zien hoeveel bedrijven inzien dat het verbeteren van de preventie en opsporing van fraude een topprioriteit moet zijn. Technologie is hierbij een belangrijke factor. Net als veel van onze klanten is meer dan de helft van alle ondervraagde bedrijven bereid om KI-oplossingen te implementeren om fraude sneller en effectiever op te sporen en te voorkomen.” 

De sleutel tot een succesvolle optimalisatie van het fraudebeheer voor bedrijven in de hele EMEA-regio ligt in het duidelijk definiëren, begrijpen en effectief beheren van het fraudebeheer, meent Peeters. “Degenen die dit doen, zullen zichzelf en hun klanten kunnen beschermen tegen de fraudeurs en tegelijkertijd hun commerciële reputatie beschermen.” 

Het EMEA Fraud Report 2019 is gebaseerd op de vierde jaarlijkse studie die Forrester Consulting in opdracht van Experian heeft uitgevoerd. Het onderzoekt de aanpak van fraudebeheer door bedrijven, met inbegrip van nieuwe trends, de impact van fraude, belangrijke investeringen, cruciale vaardigheden voor fraudebeheer en het vertrouwen dat bedrijven in de aanpak ervan hebben. Het rapport gaat dieper in op de belangrijkste drijfveren, pijnpunten en innovaties die in de hele regio spelen. 

Over het onderzoek 
Forrester Consulting voerde het onderzoek uit in opdracht van Experian en ondervroeg meer dan negenhonderd beslissers die bij bedrijven in EMEA verantwoordelijk zijn voor of invloed hebben op de fraude- en risicostrategie.  

Gerelateerde artikelen