GBNED brengt fiscale aangiftesoftware voor intermediair in kaart
GBNED: ‘Ten opzichte van het aanbod van standaard salarissoftware (zo’n 20 aanbieders) en boekhoudsoftware (eveneens zo’n 20 aanbieders) die geschikt is voor accountants-, administratie- en belastingadvieskantoren is het aanbod van fiscale aangiftesoftware beperkt met 6 aanbieders. Maar als het aanbod van fiscale aangiftesoftware afgezet wordt tegenover het aanbod van software voor het samenstellen en deponeren van een jaarrekening voor (middel)grote ondernemingen, software voor digitaal dossierbeheer en werkprogramma’s of software voor het maken van pensioenberekeningen, dan is het aanbod best redelijk te noemen. Een belangrijk voordeel van een beperkt aanbod is dat bij de selectie van nieuwe software niet gekozen hoeft te worden uit een ellenlange lijst met aanbieders.’
‘Wrang’
‘Het is natuurlijk wel wrang als je als tevreden gebruiker jarenlang hebt gewerkt met bepaalde software en je krijgt te horen dat deze software al binnen een aantal maanden niet meer actief wordt onderhouden. Zeker als het gaat om software die frequent aan wijzigingen onderhevig is als gevolg van regelgeving. In bijzonder geldt dit laatste voor salaris- en fiscale aangiftesoftware. In geval van een boekhoudpakket kunt u meestal nog wel langer door blijven werken ook al wordt betreffende software niet meer onderhouden,’ aldus GBNED.
Matrix
GBNED heeft ditmaal het actuele aanbod van fiscale aangiftesoftware op een rij gezet en tevens gebruikerservaring verzameld. Allereerst is in een matrix de aangeboden functionaliteit versus aanbieders (AFAS, Kluwer, Reed Business, Tecknow, Thomson Reuters en Unit4) op een rij gezet. Zo is in één oogopslag te zien welke functionaliteit door welke aanbieder wordt geboden. De matrix geeft ook direct aan of sprake is van ‘on-premise’ software en/of software die aangeboden wordt in de cloud via het ‘SAAS-model’.
Gebruikerservaring
Gebruikerservaring, mede door een oproep via sociale media, maakt ook onderdeel uit van het rapport. GBNED: ‘Een belangrijke waarschuwing bij dit laatste is wel op zijn plaats. Sociale media is erg laagdrempelig, zeker als het gaat om het geven van een mening over iets. In dit geval een mening over fiscale aangiftesoftware. Alleen een boodschap als ‘fiscale software van aanbieder x heb ik ervaren als slecht’ kan zelfs misleidend zijn. Zo moet afgevraagd worden: van wanneer dateert de ervaring? Wat is er precies slecht? Wordt er nog met betreffende software gewerkt? Wat vinden andere gebruikers hiervan? En wat leverde contact met betreffende leverancier hierover op? Het rapport bevat dan ook niet alle reacties die via sociale media zijn gemeld. Ook persoonlijke voorkeuren spelen een rol. De ene gebruiker wil graag ‘on-premise’ blijven werken terwijl een ander graag gebruik maakt van het ‘SAAS-model’, ieder met hun eigen onderbouwing.’
Het rapport bevat ook een toelichting door genoemde leveranciers van fiscale aangiftesoftware, aandachtspunten bij de overstap naar andere fiscale aangiftesoftware en de rol van portaalsoftware.
Het ruim 25 pagina’s tellend rapport ‘Fiscale aangiftesoftware voor de intermediair 2015’ is gratis beschikbaar in PDF formaat via ictaccountancy.nl.