Fiscale stimulering leidt tot zuiniger auto’s

Door fiscale stimulering kiezen automobilisten in vijftien onderzochte EU-landen vaker voor een zuinige auto. De CO2-uitstoot per gereden kilometer van nieuwe personenauto’s is hierdoor in de periode 2001 – 2010 gedaald met ongeveer 1,3 procent, ongeveer een tiende van de totale daling in deze periode. Dat meldt Planbureau voor de Leefomgeving (PBL).

Het PBL onderzocht samen met de Universiteit Tilburg en het Centraal Planbureau (CPB) voor vijftien Europese landen in de periode 2001-2010 in welke mate nationaal fiscaal beleid heeft bijgedragen aan de daling van de CO2-uitstoot per gereden kilometer van nieuwe personenauto’s. Uit dit onderzoek blijkt dat de vergroening van de aanschafbelasting (de BPM) effectief is.

Toch is het effect van nationaal fiscaal beleid op de vermindering van de CO2-uitstoot per kilometer door personenauto’s in alle onderzochte landen tezamen gering. Dat komt vooral omdat een aantal kleine landen, zoals Nederland en Denemarken, hun autobelastingen in die periode weliswaar sterk vergroend hebben, maar grote landen als Duitsland, Frankrijk en Engeland hebben de aankoop van zuinige auto’s nauwelijks fiscaal gestimuleerd. De uitstoot van CO2 per kilometer van nieuwe personenauto’s daalde in de vijftien onderzochte landen met 16 procent. Zonder de stimulering op nationaal niveau zou de daling nog steeds ruim 14% zijn geweest. Waarschijnlijk is de forse daling van de CO2-uitstoot door personenauto’s in de periode 2001 – 2010 vooral toe te schrijven aan het beleid van de EU waarbij autofabrikanten verplicht worden om zuiniger auto’s te fabriceren en aan de economische crisis, waardoor automobilisten vaker bij aanschaf van een nieuwe auto kozen voor een kleiner en zuiniger model.

Kijk hier voor de verschillende maatregelen die overheden hebben genomen en de resultaten die de maatregelen op hebben geleverd.