Financial Reporting Council: kwaliteit OKB bij audits nog steeds niet ‘consistent’
Britse accountantskantoren slagen er nog niet in een consistent hoge kwaliteit te handhaven in hun controlewerk, oordeelt de UK Financial Reporting Council.
Gisteren publiceerde de FRC zijn Audit Quality Thematic Review: Engagement Quality Control Reviews, de rapportage over de kwaliteit van de eigen kwaliteitscontroleprocessen.
De EQCR of opdrachtgerichte kwaliteitsbeoordeling (OKB) is de kwaliteitsbeoordeling die bij grote of risicovolle opdrachten plaatsvindt, voorafgaand aan het moment dat de betrokken accountant de controleverklaring afgeeft.
Het afgelopen kalenderjaar (eindigend in april 2015) werden 78 audits van 9 Britse kantoren (BDO, Crowe Clark Whitehill, Deloitte, EY, Grant Thornton UK, KPMG, Mazars, PwC en RSM) aan een grondig onderzoek naar de OKB onderworpen, die volgens de FRC bij een klein aantal controles onmiddellijk tot verbetering geleid heeft.
Maar in een op de tien rapporten werden ook ‘zwakke plekken’ aangetroffen, die ontsnapt waren aan de eigen EQCR. Daaronder bijvoorbeeld een geval van een accountant die geen sectorervaring had ( i.c. de banken) en daardoor niet in staat bleek adequate oordelen te vormen over de juistheid etc. van de onderzochte cijfers.
Bij 12 audits werd geconstateerd, dat de EQC reviewer niet kon aantonen dat zijn review ‘adequate and timely’ was uitgevoerd. Daar stond tegenover dat in drie gevallen de ECQ-review inderdaad geleid had tot nadere controle-activiteiten – waardoor de auditkwaliteit uiteindelijk verbeterd was.
Uit de bevindingen concludeert de FRC dat “” eligibility, objectivity, evidence of the EQC review, effectiveness of EQC reviews and assessing the effectiveness” punten zijn, waaraan de meeste accountantskantoren extra aandacht moeten geven, willen zij constant dezelfde hoge kwaliteit handhaven waarnaar zij streven.
"De EQCR heeft een cruciale rol in de kwaliteitscontrole en -verhoging van de audit,” aldus de toezichthouder.