Finance: dwing tot multidisciplinaire samenwerking

Een organisatie die bestaat uit elkaar beconcurrerende silo’s kan de moderne consument niet bedienen. Finance kan daarin een strategische rol spelen. Dat is althans een van de conclusies uit nieuw onderzoek van PricewaterhouseCoopers.
Jaar na jaar is er geklaagd, vooral in de vakliteratuur, over naast elkaar of zelfs tegen elkaar werkende functionele silo’s in de organisatie. Een van de veranmtwoordelijken daarvoor is ongetwijfeld Finance, dat maar al te vaak afdelingen en functies hielp te bezuinigen. Nu lijkt het besef door te dringen, dat ‘cross-functional collaboration’ eindelijk een echte prioriteit wordt of moet worden. 
 
In de PwC-publicatie Reimagining operations stellen de auteurs, dat het veranderend gedrag van de consument de belangrijkste drijfveer is voor de nieuwe samenwerking. Uitgangspunt van de redenering is het maar al te bekende script, waarbij een onderneming besluit, gestuurd door Finance, op kosten te bezuinigen – bijvoorbeeld door minder voorraad aan te houden of te beknibbelen op personeel.
Dat beleid resulteert onvermijdelijk in boodschappen als ‘tijdelijk uitverkocht’ of te laat reageren op vragen van de klant – en dat pikt de moderne consument niet meer. En dat is het grote risico, zo zegt PwC, wanneer elke functie op zich de eigen performance optimaliseert, zonder na te denken over de consequenties voor de rest van de organisatie – laat staan over wat die lokale optimalisatie uiteindelijk voor de klant betekent. 
 
Kennis van en begrip voor de klant en zijn wensen stelt steeds meer en hogere eisen qua  multidisciplinair en over de grenzen van de eigen silo samenwerken.  Uit het onderzoek onder ruim 1000 operationele beslissers over de hele wereld blijkt dat 61% heel goed beseft dat de nieuwe attitudes van de consument ‘disruptief’ kunnen en zullen werken – maar slechts één op de vier denkt dat de huidige manier van werken garandeert dat de klant optimaal bediend wordt. 
 
Tot vóór de huidige crisis was er misschien nog genoeg vet in de organisatie om het mogelijk te maken binnen de silo’s te bezuinigen. Inmiddels is die ruimte na jaren van kostenbesparingen echt verdwenen, en zullen verdere ingrepen altijd ten koste gaan van andere functies – en daarmee van de performance van de organisatie als geheel.
Wil Finance echt een strategische partner worden, dan moet de kaasschaaf definitief opgeborgen worden.
Gerelateerde artikelen