EY Nederland blijf financieel op peil dankzij accountancy
EY Nederland heeft in het gebroken boekjaar 2023/2024 een licht hogere omzet en winst geboekt. De omzet nam toe van 1.083 naar 1.094 miljoen euro. De winst steeg eveneens licht: van 232 naar 233 miljoen euro. De kosten gingen eveneens omhoog: van 849 naar 863 miljoen euro.
- Omzet en winst biJ EY stagneerden afgelopen boekjaar
- Flinke groei was er voor de accountancy
- Maar de adviesdiensten krompen flink
- De toenemende impact van CSRD zorgt voor nieuwe bedrijvigheid
De omzet is flink gedaald ten opzichte van vorig boekjaar. Toen steeg de omzet met tien procent. Maar de operationele winst daalde nauwelijks, stelt EY. Die was met 21 procent een punt lager dan in het voorgaande boekjaar. De winstmarge per partner komt uit op dik acht ton.
(tekst loopt door onder het blok)
EY is opgelucht dat ondanks de moeilijke marktomstandigheden de resultaten min of meer op peil zijn gebleven. Ook klinkt opluchting door in het behoud van controleklanten. “We zeer tevreden met het behoud van ons marktaandeel in accountancydiensten”, aldus de persverklaring. EY Nederland was een aantal jaren geleden een groot voorstander van de splitsing van het bedrijf in een adviesbedrijf en een accountantskantoor.
Inzakkende omzet uit advies
De stagnerende omzet en winst zijn te wijten aan de inzakkende omzet uit advies. Consultancy boekte 4,3 procent minder omzet en stagneerde op 204 miljoen euro omzet. Advies bij fusies en overnames liep terug van 87 miljoen naar 77 miljoen. Groei van de omzet kwam van de accountants, waar de omzet steeg van 397 naar 416 miljoen euro.
EY Nederland zegt in een persverklaring tevreden te zijn met de resultaten. De organisatie zegt veel te investeren in talent en in nieuwe ontwikkelingen zoals ESG en AI. “Dat zorgde ervoor dat we in de hectiek en dynamiek van snel veranderende markten cliënten konden blijven helpen bij de transformatie van hun organisaties”, aldus de reactie van het accountants- annex adviesbureau.
Vraag trekt aan dankzij CSRD en AI
EY is ervan overtuigd dat de adviesvraag weer aantrekt ‘We zien nu de transactiekant weer aantrekken”, aldus de organisatie. “En de vraag naar advies over hoe bijvoorbeeld AI in te zetten blijft groot. Daarnaast maken veel bedrijven zich ook op voor CSRD. Binnen EY zijn er inmiddels vele honderden medewerkers met deze dienstverlening.”
EY schaalt capaciteit en scholing duurzaamheidsaccountants op