Ervaren ondernemers aan roer snelgroeiende start-ups

Slechts 1 op de 200 start-ups schaalt op tot een onderneming met meer dan 10 miljoen omzet binnen vijf jaar. Dit blijkt uit onderzoek van THNK en Deloitte Fast Ventures naar de succesfactoren van 400.000 start-ups. Ervaren leiderschap, een concept dat is gericht op schaalbaarheid en het juiste lanceringsmoment zijn de belangrijkste factoren die invloed hebben op het succes van snelgroeiende start-ups, ook wel scale-ups genoemd.

Scale-ups zijn nieuwe ondernemingen met een innovatief product, dienst of bedrijfsconcept die doorgroeien naar een grote onderneming. Deze snelgroeiende start-ups hebben in hun vijfde jaar meer dan 10 miljoen dollar omzet gedraaid en creëren in hun volwassenheidsfase vaak zeer veel werkgelegenheid. Ze komen uit het niets, tonen een spectaculaire groei en geven een nieuwe kijk op technologie denk aan Facebook, Google en Uber.

Ervaren leiderschap

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, zijn het ervaren ondernemers die in de meeste gevallen aan het roer staan van zogenaamde scale-ups. Daarnaast is meer dan de helft van de onderzochte scale-ups opgericht door een divers en deskundig team in plaats van een individuele ondernemer. Menno van Dijk, medeoprichter en directeur van THNK verklaart: ‘Het starten van een bedrijf vereist een combinatie van ervaring en mentaliteit, waarbij gedrevenheid en het vermogen om anderen te inspireren belangrijke eigenschappen zijn. Deze kwaliteiten komen tot wasdom door jarenlange ervaring als ondernemer of binnen een grote onderneming. Vandaar dat de oprichters van scale-ups vaak eind dertig, begin veertig zijn.’
 
Juiste lanceringsmoment en ingericht op schaalbaarheid

Veel start-ups willen zo snel als mogelijk starten met hun bedrijf en werken met korte doorlooptijden tot lancering van hun product of dienst. Het lanceringsmoment van een scale-up valt vaak samen met een (technologische) trend. Uit de data-analyse van THNK en Deloitte Fast Ventures blijkt dat de tijd tussen oprichting en de uiteindelijke marktintroductie bijna twee keer langer is bij scale-ups dan bij start-ups. ‘Scale-ups hebben het uithoudingsvermogen om de noodzakelijke randvoorwaarden te creëren om exponentiële groei aan te kunnen’, aldus Gideon Mogendorff, senior manager bij Deloitte Fast Ventures. Verder blijkt dat maar 25% van de start-ups kiest voor een schaalbaar concept, dit in tegenstelling tot scale-ups. Hier gebruikt 85% een schaalbaar businessmodel dat voor een bredere markt relevant is en geschikt is voor een internationale uitrol.

Over het onderzoek

Uit een database van bijna 400.000 start-ups uit 24 landen hebben THNK en Deloitte Fast Ventures de kenmerken van scale-ups geanalyseerd. Zo is gekeken naar de financiële cijfers van deze ondernemingen, de leiderschapskenmerken evenals de verschillende businessmodellen. Op basis van kwantitatieve data-analyse is gezocht naar patronen en overeenkomsten om erachter te komen wat de kans vergroot om een scale-up te worden.

• Data-onderzoek naar succesfactoren snelgroeiende start-ups

Gerelateerde artikelen