Erik Baas (Fidor Accountants): Werken aan futureproof accountantskantoor

Tijdens Accountancy Systems 2016 won H.J.(Erik) Baas RA van Fidor Accountants de reis naar Dubai ter waarde van 5000 euro. Zelf werkt hij bij Fidor met zijn andere compagnons aan een futureproof concept in de accountancy, dat gekenmerkt wordt door een sterke IT-focus, een persoonlijke benadering en veel praktische adviezen.
Fidor Accountants & Belastingadviseurs te Ridderkerk is een jong en dynamisch accountantskantoor met een sterke IT- en adviesfocus. “Wij zijn gedreven, laagdrempelig, innovatief, maar vooral persoonlijk”, aldus partner Erik Baas. Het kantoor werd in 2011 opgericht vanuit de visie dat IT-ontwikkelingen onvoldoende werden opgepakt door de branche. Een van de partners, de heer Ewout Verschoor heeft een achtergrond als IT auditor en is daarnaast accountant. Het kantoor groeit hard en er werken inmiddels 16 mensen.
‘Fidor’ is een samenvoeging van de Italiaanse woorden ‘Fidem’ (vertrouwen) en ‘Valore’ (waarde), twee woorden die in de dienstverlening van Fidor centraal staan. Vertrouwen schept een basis voor een gezonde samenwerking en is een voorwaarde voor succes. Dit wordt versterkt door het begrip waarde, zowel in kwalitatieve als kwantitatieve zin. Langdurige persoonlijke relaties staan centraal. 
Futureproof accounting
De meeste administratiekantoren zijn primair bezig met administreren en in het verlengde hiervan verzorgen zij de jaarstukken, waaronder de jaarrekening en aangiften. Accountantskantoren richten zich in mindere mate op het administratieve proces en concentreren zich meer op de jaarrekening, aangiften en advies, constateert Baas. “Wij zijn een a-typisch accountantskantoor: voor het grootste gedeelte van onze cliënten verzorgen wij immers de administratie, maar maken daarbij wél maximaal gebruik van IT-oplossingen. Daarin onderscheiden wij ons, je hebt wat te bieden. Je hebt een verhaal en dat heb je niet of in veel mindere mate als je je hoofdzakelijk richt op jaarrekeningen en aangiften als basisdienstverlening.
 
De basis dienstverlening van Fidor bestaat uit de reguliere accountancy-dienstverlening, fiscaliteit en salaris administratie. “Verder verzorgen we geen controles van jaarrekeningen”, aldus Baas. “Met alle respect, maar bij de controle van jaarrekeningen komt alle focus op het dossier te liggen en minder op de klant. Client contact geeft veel meer energie dan een eenzijdige focus op (verplichte) doorgeslagen dossiervorming. 
 
“Als een cliënt controleplichtig is besteden wij de controle van de jaarrekening uit. Alle overige werkzaamheden verzorgen wij zelf, waaronder het opstellen van de jaarrekening” 
 
Prijswinnaar Erik Baas (links) en initiatiefnemer Alex van Groningen 
 
IT-focus
Waar Fidor zich wel sterk op richt is IT, waaronder het ontsluiten van managementinformatie door middel van onder meer dashboards. “Laat klanten zien hoe ze ervoor staan”, suggereert Baas. “Adviseer ze proactief en wees transparant over de kosten.” 
IT is geen doel op zich, maar het is wel een belangrijk middel om doelen te bereiken. Fidor innoveert steeds mee en loopt hierin nadrukkelijk voorop. De IT-aanpak van het kantoor bestaat onder meer uit: 
● Cloudoplossingen; vanaf de start van het kantoor werkt Fidor met een breed scala aan cloud oplossingen, zoals:
Scan- en herkensoftware voor inkoopfacturen waarbij het ook mogelijk is facturen digitaal te autoriseren en archiveren;
Online boekhoudsoftware (van meerdere aanbieders, zodat cliënten keuze hebben);
Online realtime rapportagesoftware direct gekoppeld aan eventueel kassa, salarisadministratie, boekhouding of andere oplossingen;
Online kassasystemen;
Online salarisoplossingen compleet met HR-dossiers;
Et cetera.
● Gebruik maken van management dashboards, inclusief faciliteit liquiditeitsbegroting.
● Systemen uit het operationele bedrijfsproces waar mogelijk koppelen met administratieve systemen. 
“Wij houden ons nu al bezig met ontwikkelingen die mogelijk over 5 jaar gaan spelen”, aldus Baas.“ Voor zover je ontwikkelingen kunt zien aankomen zijn wij er op voorbereid. Een gemiddeld kantoor moet met de ontwikkelingen zien mee te komen en loopt dus eigenlijk achter de feiten aan. Wij proberen echter zover mogelijk te anticiperen. Dat is een hele andere benadering.”
Door optimaal gebruik te maken van de beschikbare technologie, hebben de klanten van Fidor meer tijd om zich te richten op zaken die echt belangrijk voor ze zijn. Management dashboards zijn een goede ondersteuning hierbij. En bij die zaken treedt Fidor op als sparringpartner.
 “Als we iets zien wat interessant is voor een van onze klanten of andere relaties pakken we dat op”, vertelt Baas. “De tijd die we hier in steken rekenen we veelal niet meteen door. Dat levert ons enorm veel goodwill op.”
Voor zover het mogelijk is om op de onzekere toekomst van de accountancy-branche voorbereid te zijn, is Fidor dat. En dat levert het kantoor de nodige groei op. “Het gaat soms wel heel hard”, glimlacht Baas. “We hebben onlangs vijf nieuwe medewerkers aangenomen.” Gelukkig kan hij binnenkort even ontsnappen aan de drukte en gaan genieten van zijn mooie prijs.    
Gerelateerde artikelen