Er is meer nodig dan compliance aan de regeltjes
Het bedrijfsleven moet hoognodig de band met de samenleving intensiveren en verbeteren, als het het vertrouwen terug wil winnen, dat na de financiële crisis, boekhoudschandalen en bekend geworden belastingtrucs zoveel schade heeft opgelopen.
Dat stelt een nieuw rapport, The Institute of Business Ethics: The next thirty years dat verscheen bij gelegenheid van de dertigste verjaardag van het Institute of Business Ethics.
Peter Montagnon, IBE associate director en de auteur van het rapport, zegt dat het niet genoeg is om een lijstje onderwerpen en aspecten af te vinken: “Hoera! Wij zijn compliant met standaarden x en y, geven onze CEO niet te veel salaris, betalen onze belastingen en rapporteren over onze milieueffecten!” Veeleer gaat het om door de gehele organisatie heen een nieuwe mindset te creëren, een cultuur die verder gaat dan alleen maar voldoen aan de regeltjes.
Organisaties moeten laten zien (en bewijzen) dat en hoe ze een positieve bijdrage leveren aan het welzijn van samenleving en fysieke omgeving, op alle gebieden (People, Planet, Profit, maar ook Pleasure). Daarvoor is een nieuwe vorm van ‘leiderschap’ nodig, die gebaseerd is op het bouwen van consensus, op echt ingebedde waarden en normen, transparantie en maatschappelijke verantwoordelijkheid.
“We kunnen niet meer verwachten dat er tegen ons opgekeken wordt – die tijden zijn definitief voorbij. Al die schandalen en openbaringen hebben het vertrouwen in ‘de onderneming’ ernstig ondermijnd en leiders die zichzelf als onaantastbare superstar beschouwen krijgen onherroepelijk het deksel op de neus. We moeten een nieuw paradigma ontwikkelen, met ‘connected’ leiders die gaan voor duurzaam resultaat voor alle betrokkenen, in plaats van pure en platte winst voor de eigenaar.”