Een beslissingsmodel dat helpt intuïtie en instinct te onderbouwen

Niet alleen Profit, maar ook People en Planet meenemen…

In veel organisaties worden grote beslissingen vaak genomen op puur financiële gronden. Maar in onze steeds duurzamer wordende wereld is ‘profit’ allang niet meer het enige dat telt. PwC en Nyenrode ontwikkelden een beslissingsmodel, waarmee organisaties ook de niet-financiële impact van beslissingen – people en planet – kunnen kwantificeren en kwalificeren.

 

Aan de basis van het model staan Jacques de Swart (partner bij PwC en hoogleraar aan Nyenrode Business Universiteit),  Annemieke Roobeek (hoogleraar aan dezelfde universiteit) en Myrthe van der Plas (PwC-specialist op het gebied van data-analyse). Medio 2017 zal het model in een boek beschreven worden, met zeven zeer gevarieerde voorbeelden van situaties, waarin het beslissingsmodel uitkomst bood. De Swart: ‘Door het model hoeven organisaties niet meer puur op onderbuikgevoelens af te gaan. Ze kunnen die gevoelens nu daadwerkelijk toetsen en hun beslissingen daarop afstemmen. Het beslissingsmodel faciliteert de strategische dialoog, en houdt rekening met de zogenoemde ‘triple bottom line’, de drie ‘P’s: people, planet, profit. In de wereld waarin we nu leven, waarin de focus ligt op duurzaamheid en de circulaire economie, willen organisaties al deze factoren meewegen.’

Een voorbeeld van de toepassing van het beslissingsmodel is de inzet ervan bij het vluchtelingenvraagstuk, waarbij PwC (pro bono) al veel Nederlandse gemeenten assisteerde. Als gevolg daarvan wendden ook een aantal Zweedse en Italiaanse gemeenten zich tot PwC.  Die gemeenten hebben een bepaald budget, dat ze kunnen besteden aan de opvang van vluchtelingen met een verblijfsvergunning, de zogenaamde statushouders. Dat budget kan op allerlei manieren worden ingezet – wat is nou daadwerkelijk de beste bestedingswijze? Daar helpt het beslissingsmodel bij; het voorspelt de effecten voor verschillende keuzes. Met behulp van optimalisatietechnieken wordt de optimale besteding van het budget bepaald.

Het model kan worden ingezet in elke sector, bij elke strategische beslissing. "Zo hebben wij bijvoorbeeld een chemieconcern – actief op het gebied van gezondheid, voeding en materialen – met behulp van het beslissingsmodel geassisteerd bij het verder reduceren van hun carbon footprint. Maar we hebben ook totaal andere dingen gedaan. We hebben bijvoorbeeld Science Museum NEMO geholpen bij de vraag hoe zij hun karakteristieke dak zo konden verbouwen dat het gebouw niet alleen duurzamer werd, maar er buiten ook meer ruimte werd gecreëerd voor attracties. Ook hebben we de KNVB geassisteerd bij de vraag hoe het best in sport geïnvesteerd kan worden, en hebben we het model ingezet bij vraagstukken over malariabestrijding, afvalverwerking en zorg."

Meer via pwc.nl

Gerelateerde artikelen