Derde advieswereld gestopt met investeren in eigen organisatie

67 procent van adviseurs geeft aan dat coronacrisis efficiëntie in organisatie afdwingt.

Een derde van de professionals die werkzaam is in advisering en zakelijke dienstverlening geeft aan dat diens werkgever tijdelijk is gestopt met investeren in de eigen organisatie. Dit blijkt uit een onderzoek onder 1228 werkende Nederlanders uitgevoerd door Panelwizard, in opdracht van softwarebedrijf Klippa. 67 procent van de adviseurs geeft bovendien aan dat vanwege COVID-19, de organisatie tot efficiënter werken wordt gedwongen. 

Van alle onderzochte branches hebben de cultuur/sport/recreatie-sector (33%) en de advieswereld (32%) het hardst op de rem getrapt op het gebied van investeringen; het onderwijs (4%) en financiële instellingen (8%) het minst. “Ook al brengt de coronacrisis veel onzekerheid, het is gevaarlijk om te stoppen te investeren in je eigen bedrijf”, vertelt Yeelen Knegtering, ceo van softwarebedrijf Klippa. “Er komt een einde aan deze crisis en het is zaak je flexibel op te stellen en aan te passen aan de nieuwe situatie, anders houd je het hoofd niet boven water.”

Nieuwe normaal
Een onderdeel waarop wordt bezuinigd is onder andere digitalisering. Maar liefst 31 procent van de ondervraagde adviseurs geeft aan dat vanwege de coronacrisis het (verder) digitaliseren van bepaalde processen uitgesteld wordt. Tegelijkertijd denkt 83 procent dat digitaal werken (nog meer dan eerst) onderdeel zal zijn van de ‘nieuwe manier van werken’ na de coronacrisis. 67 procent vindt bovendien dat de coronacrisis zijn of haar bedrijf dwingt om efficiënter te werken. Knegtering: “Als digitaal werken de nieuwe norm wordt, hoe denken organisaties dit te faciliteren zonder te investeren in een digitale infrastructuur? En hoe ga je efficiënter werken zonder te digitaliseren? Dit zijn reële vragen die adviesorganisaties zich morgen stellen.”

De adviessector heeft bovendien bijna twee keer zoveel te lijden onder laat uitbetaalde declaraties dan andere sectoren, waar het gemiddelde op 9 procent ligt, is dat bij de adviessector met 15 procent bijna het dubbele. “Zeker in de advieswereld zijn declaraties een groot onderdeel van het werk. Denk aan reiskosten, maar ook aan declarabele uren bij externen bijvoorbeeld. Dat deze vervolgens laat worden uitbetaald is erg onprettig voor adviseurs en dit kan leiden tot ontevredenheid”, aldus Knegtering.

Over Klippa
Klippa is een Groningse scale-up die in 2015 werd opgericht door zes IT-specialisten. Het bedrijf heeft als doel om omslachtige documentstromen te digitaliseren en automatiseren aan de hand van moderne technologieën, zoals machine learning en OCR. Inmiddels heeft het tech-bedrijf ook een kantoor in Amsterdam en bedient het meer dan duizend klanten in het binnen- en buitenland met diverse productlijnen. Denk aan software voor het verbeteren van administratieve processen, het scannen van bonnen en facturen, declaratieverwerking, identiteit-validatie en data-extractie. 

Gerelateerde artikelen