Deloitte wil voortaan dat medewerkers zich goed voelen

De Big Four organisatie wil de bedrijfscultuur drastisch veranderen en zich onderscheiden door veel aandacht voor het algemeen welbevinden van het personeel.
In de blijkbaar wereldwijd heersende ‘war for talent’, een harde concurrentiestrijd om (jong, divers en verwend) talent te werven en te behouden, en daardoor de productiviteit en de performance te verbeteren, gaat Deloitte extra aandacht besteden aan het welzijn en geluk van de medewerkers, zo kondigt het kantoor aan. 
Die ommezwaai past bij het strategisch streven om een ‘duurzame doelgerichte organisatie te worden, te midden van steeds complexer wet- en regelgeving, steeds veeleisender cliënten en een 24/7 geglobaliseerde context van altijd en overal met iedereen verbonden zijn’. 
 
Tegenover een gehoor van HR-professionals zegt Stevan Rolls, partner verantwoordelijk voor  ‘global talent’, dat “ons vakgebied nu niet direct beroemd is voor het welbevinden van onze medewerkers. Eerder is het imago iets van “Kom erbij, doe je ding en misschien word je dan nog wel rijk ook!” 
 
Deloitte neemt jaarlijks 55.000 nieuwe medewerkers aan en geeft nu in 140 landen werk aan 200.000 mensen. De organisatie verklaart voortaan een ‘holistische’ kijk op welbevinden van het personeel te adopteren – in plaats van ‘we betalen u naar prestatie’- die ook het belang van een fatsoenlijk evenwicht tussen werk en het leven daarbuiten erkent. Zonder rechtstreeks te verwijzen naar de work/life balance, verklaart Deloitte toch te willen letten op tekenen van stress en het moderne ‘presenteeism’ syndroom: doorwerken ook als je je niet lekker voelt of zelfs echt ziek bent.
 
De organisatie gaat ‘geestelijke gezondheid kampioenen’ aanstellen, die collega’s moeten bijstaan bij wie tekenen van overspannenheid, depressie, angst of meer tastbare persoonlijke problematiek worden geconstateerd. Daaronder ook begeleiding bij verontrustend medicatiegebruik… “Wij hebben gemerkt dat die medewerkers heel blij zijn als ze in de organisatie bij iemand hun verhaal kunnen doen,” aldus Rolls.
Managers en partners krijgen allen een ‘wellbeing’ training. Daarin wordt hun “op aansprekende toon en manier” het belang geleerd van stress, gezonde voeding, en van fysieke, psychische en sociale gezondheid.
 
Gerelateerde artikelen