Deloitte Social Impact Practice helpt cliënten hoofd te bieden aan maatschappelijke uitdagingen
Deloitte heeft een nieuwe sectie opgericht die Social Impact Practice genoemd wordt. De adviseurs zullen klanten bijstaan in de verstandige omgang met mondiale issues als voedselvoorziening, gezondheidszorg, opleiding, schoon drinkwater en milieuzorg. MVO-advies dus.
“Wij hebben deze nieuwe social-impact praktijk opgezet, vanuit een aantal verschillende observaties,” zo vertelt Jerry O’Dwyer, die leiding geeft aan Deloitte’s Social Impact Practice. “We zien een markt voor dit soort dienstverlening, ten eerste omdat we wereldwijd een mega-trend zien, dat de grenzen tussen publiek, privaat en ‘sociaal’ vervagen. Steeds vaken betreden onze commerciële cliënten een soort niemandsland, waarin overheden niet in staat blijken of niet bereid zijn om maatschappelijke issues aan te pakken – of het nu gaat om mensenrechten, opleidingen of om milieubescherming. Zij moeten daar geheel zelfstandig een weg in vinden.”
Deloitte heeft altijd verschillende afdelingen gekend voor bedrijfsleven, overheid en ‘de zorg’, maar ze niet eerder zo expliciet en synergetisch laten samenwerken.
“In deze nieuwe sectie benaderen we de problemen van de klant niet functioneel, maar issue-breed, door verschillende specialismen samen te laten kijken naar kwesties als mensenrechten, gezondheidszorg en milieu. We zien zoveel disfunctioneren bij overheden op alle continenten". Dat leidt ertoe dat de private sector zelf beleid formuleert en maatregelen neemt. Daar komt nog bij dat opvalt, dat millennials, de nieuwe werknemers, ook niet willen werken voor organisaties die net doen alsof de maatschappij hen niet aangaat. "
Meer en meer wordt van de onderneming verwacht, door alle stakeholders van politiek tot consument, dat bedrijven niet alleen hun eigen belang dienen, maar ook dat van de aarde als zodanig.”
Veel meer overwegingen en plannen van Deloitte op dit vlak via accountingtoday.com.