Deloitte: recordomzet van 10,5 miljard voor top 20 voetbalclubs

De omzet uit commercie is ruim twee keer zo groot als die uit het voetbal zelf.

De totale inkomsten voor de gezamenlijke top 20 van de rijkste voetbalclubs wereldwijd, bedroeg 10,5 miljard euro in het boekjaar 2022/23. Dat heeft Deloitte becijferd in het jaarlijkse financieel overzicht van de topclubs in het voetbal, de Money League-clubs. Dat is veertien procent meer omzet dan in het voorgaande boekjaar en het niveau van voor de pandemie. De omzet in zowel 2021/22 als 2018/19 bedroeg de omzet van de grootste clubs 9,2 miljard euro.

  • Deloitte onthult: 4,4 miljard euro gegenereerd door merchandising, sponsoring en evenementen
  • In boekjaar 2022/23 bereikten speeldagen 1,9 miljard euro, maar commercie boekte 16% groei
  • Onderzoek rapporteert dominantie van inkomsten uit shirts, sponsors en evenementen 

Omzet uit de wedstrijden – de speeldagen – bereikten een recordomzet: 1,9 miljard euro bij dertien van de twintig onderzochte topclubs. Sinds de pandemie over is, willen veel mensen voetbalwedstrijden bijwonen. De commercie rond de wedstrijden heeft echter een veel hogere financiële impact: 4,4 miljard euro, een groei van zestien procent ten opzichte van vorig jaar. 


Vermoed u dat dit artikel interessant is voor anderen binnen uw organisatie of netwerk, wijs anderen hier dan op door dit bericht te delen via uw whatsapp, email, Linkedin of Twitter (bovenaan dit artikel).


Commerciële inkomsten vertegenwoordigden voor het eerst sinds 2015/2016 de grootste inkomstenstroom voor Money League-clubs, aldus Deloitte. Het gaat om bijvoorbeeld de verkoop van clubshirts, sponsorinkomsten en evenementen buiten de wedstrijden om. De opbrengst van de televisierechten groeide matig, aldus Deloitte. Die ging er ‘slechts’ vijf procent op vooruit.

Lees ook:

Gerelateerde artikelen