Declarabiliteit voor steeds minder kantoren primaire performance-metriek

Wat zijn de belangrijkste prestatie-indicatoren van en voor uw medewerkers?
Die vraag stelde onderzoeks- en adviesbureau Convergence aan accountantskantoren in het kader van hun 2015 Anytime, Anywhere Work Survey.  
 
Convergence onderzocht hoe het staat met de flexibilisering van het werk (“Work anywhere Anytime”) in de kantoren. Wat voor initiatieven spelen er, wat zijn de trends?   En ook, in het verlengde daarvan: hoe meet u de prestaties van uw medewerkers en hoe goed of slecht passen die criteria nog in een moderne werkomgeving? 
 
Convergence stelde vast dat 42% van de ondervraagde kantoren andere maatstaven dan declarabiliteit had ingevoerd, en dat 17% daar al over nadacht.  In 2014 gold dat voor resp. 39 en 13%. Kantoren die ‘non-time based’ prestatiecriteria gebruikten ontwikkelden eigen meetmethoden ( 25%) baseerden zich op competentieprofielen (25%), beoordelingen (10%), formele doelstellinasafspraken (6%) of zelfs door de bedrijfscultuur gedefinieerde ‘core values-based goals’ (2%).
 
Een anonieme respondent zegt in het rapport “Wij zijn afgestapt van ‘minimaal 70% declarabel’ en spreken nu van ‘revenu commitment’. Natuurlijk verwachten wij van onze medewerkers dat zij zich loyaal achter onze omzetdoelstellingen scharen – maar declarabele uren is daarbij niet het enige criterium.”  Een andere deelnemer: “Wij kijken naar core competenties en key behaviors – het gaat ons om het eindresultaat en om de persoonlijke groei van onze mensen, en niet alleen hun declarabele uren. Alleen onze baby boomers geloven nog dat declarabiliteit het belangrijkste is.””
 
Het rapport van Convergence, inclusief enkele praktische tips om de bijdrage van uw medewerkers minder ouderwets te meten vindt u hier
Gerelateerde artikelen