Datakwaliteit is achilleshiel in duurzaamheidsrapportages
tekst Peter Steeman
Waar hebben bedrijven EY Climate Change & Sustainability Services voor nodig?
‘We voeren onder andere assurance-opdrachten uit bij grote organisaties waar we ook accountant zijn. De scope van onze werkzaamheden is dan veelal de niet-financiële informatie in het verslag. We hebben kennis van het onderwerp en van de wijze waarop je het toetsbaar maakt. Dat levert een assurance-rapport op. Wij leveren op deze manier zekerheid bij niet-financiële informatie.’
Wat zijn de grootste obstakels in het opsturen van een Assurance-rapport?
‘De aandacht voor de interne beheersing op het gebied van niet-financiële informatie kan tussen ondernemingen nogal verschillen. Welke waarborgen geeft de onderneming zelf om te zorgen dat de informatie die ze als interne sturingsinformatie gebruiken klopt? Het systeem van interne beheersing en datakwaliteit is bij financiële informatie vaak verder ontwikkeld. Daarom merk ik in de praktijk dat het goed is om ook voor niet-financiële informatie de ervaring te gebruiken die aanwezig is in de financiële kolom van een onderneming. In eerste instantie wil een accountant steunen op de interne beheersingsmaatregelen van de klant bij de uitvoering van een assurance-opdracht. Indien dit niet mogelijk is, kun je met gegevensgerichte werkzaamheden ook een heel eind komen. In het geval van CO2-emissies van organisaties met veel verschillende panden kun je bijvoorbeeld in de financiële administratie zien of je geen pand mist. Bij elektriciteitsverbruik kun je in de financiële administratie naar de facturen kijken voor een steekproef om vast te stellen of ze wel terugkomen in de verantwoording die is opgeleverd. De financiële administratie is over het algemeen van een betrouwbare kwaliteit, aangezien deze de basis is voor de te controleren jaarrekening. Je bereikt uiteindelijk je doel maar het kost meer werk om tot die zekerheid te komen. Je zou dus eigenlijk willen dat een organisatie een goede beheersing heeft zodat het verbruik van alle panden in die CO2-voetafdruk terecht komt. Ook bij het autoverbruik en elektriciteitsverbruik is volledigheid vaak een issue. Weet men zeker dat alles meegenomen is? Zeker als managers worden beloond op niet-financiële resultaten is het essentieel dat die informatie klopt.’
Wie is je gesprekspartner?
‘Dat verschilt heel erg. Vroeger was het vooral de afdeling duurzaamheid. Tegenwoordig is het steeds vaker ondergebracht bij een afdeling reporting of strategie, dichter bij de financiële kolom van een organisatie. Het punt is dat de informatie die in het verslag staat heel divers is. Je moet met veel verschillende kpi-eigenaren praten. Cruciaal is de aandacht die er vanuit de top is voor deze informatie. Als het belangrijk wordt gevonden is er meer commitment om mee te werken.’
Voor CFO’s is duurzaamheid een lastig onderwerp. Hoe is dat voor accountants?
‘Dat hangt van de accountant af. Het kan zijn dat de cfo het een ver van zijn bed show vindt, dat zal wellicht ook voor sommige accountants gelden. Maar ik vind het als accountant vooral een mooie uitbreiding van ons vak. Ik ben er toevallig ingerold. Net gestart bij EY was ik betrokken bij de jaarrekeningcontrole van een producent van biobrandstoffen. Dat vond ik interessant. Via een collega hoorde ik dat ze iemand zochten om CO2-emissieverslagen te controleren. Zo kwam ik in contact met de afdeling Climate Change & Sustainability Services en bouwde mijn werkzaamheden langzaam uit naar het hele spectrum van niet-financiële informatie en geïntegreerde verslaggeving. Het werk is anders dan het traditionele werk van een accountant. Dit is innovatiever. Het is leuk om te pionieren en standaarden te zetten voor de toekomst. Het is goed om na te moeten denken wat er nodig is om tot en bepaald niveau van zekerheid te kunnen komen. Binnen de NBA-werkgroep ESG-assurance, waar ik voorzitter van ben, behandelen we ook regelmatig onderwerpen waar we in de praktijk tegenaan lopen. Duurzaamheid en niet-financiële informatie zijn heel erg in ontwikkeling. Organisaties hebben een steeds bredere visie over de waarde die ze creëren. Dat gaat verder dan het financiële plaatje. Het is ingebed in hun strategie. Belangrijk is om de juiste informatie te hebben bij het sturen op die strategie. Hoe definieer je kpi’s en targets? Het is leuk om organisaties in die ontwikkeling te begeleiden.’
Is er een voorbeeld van een organisatie die niet-financiële inofrmatie ook in de uitvoering goed heeft ingebed in zijn strategie?
‘Strategie en waardecreatie zijn zeer nauw verbonden. In de verslaggeving moet je over beide een duidelijk verhaal laten zien. Hier staan we voor als onderneming en dit willen we bereiken. Daar formuleren we onze doelen op. En dit is onze impact op de maatschappij. Dat klinkt eenvoudig maar om het in praktijk te brengen is niet eenvoudig. Een CO2-emissie van 2000, is dat goed of slecht? Je moet aan de voorkant bedenken welke thema’s materieel voor je organisatie zijn en daar targets op zetten. Zorg dat de relevante onderwerpen voldoende aandacht krijgen in de rapportering.’
Roy Linthorst is senior manager sustainability assurance bij EY Climate Change & Sustainability Services. Hij werkt sinds 2008 bij EY.
Dit artikel is eerder verschenen in een speciaal themamagazine van de NBA, getiteld "Klimaat + de accountant in business". U kunt deze uitgave hier lezen.