De reis naar modernisering: meedoen of afhaken?
Tijdens het gratis webinar ‘Accountant moderniseer uw verdienmodel’, op donderdag 3 december gaat Dario Castiglione van Visma Software in gesprek met Raymon Bots van InAccount. “We gaan praten over de reis die Raymon gemaakt heeft met zijn accountancykantoor”, vertelt Dario. “Moderniseren van je verdienmodel begint altijd met het moderniseren van je eigen gedachtengoed. Je moet immers zélf in beweging komen om zaken anders aan te pakken. Bij InAccount hebben ze dat gedaan.”
Dario Castiglione is Succesbouwer Accountancy bij Visma. Hij heeft als motto ‘Alles begint met beweging’. Dario benadrukt dat er bij het al dan niet moderniseren van een accountants- of administratiekantoor geen goed of slecht bestaat. Is iemand tevreden met een traditioneel urentariefsysteem? Prima. Wil men de hele administratie uit een ordner wegboeken? Ook oké! Wil een ander juist wél een slag maken, misschien omdat hij nog jaren met zijn kantoor heeft te gaan, net zo begrijpelijk. Voorop staat: het hoeft niet, het kán wel.
“Softwareleveranciers roepen allerlei dingen richting de markt”, zegt Dario. “Maar het draait niet alleen om de software. Het gaat er ook om wie je wilt zijn. Software moet volgen, niet frustreren. Het gesprek met Raymon Bots is voor de markt interessant, omdat hij 12,5 jaar geleden al koos voor een vast tarief. Zo’n All-you-can-eat-model was een revolutie in de accountancywereld en de collegakantoren verklaarden Bots dan ook voor gek. Klanten konden 24/7 bij InAccount terecht en mochten de hele dag bellen, zonder daar extra voor te moeten betalen. Natuurlijk bellen klanten niet de klok rond. Ze vragen wél vaak om hulp, waarbij Raymon Bots en zijn medewerkers advies kunnen geven. Deze uitzonderlijke visie leidde er al snel toe dat InAccount niet alleen groots werd in de eigen regio, maar ook daarbuiten.”
Over de reis van Raymon Bots gaat het tijdens het webinar. Wat heeft de modernisering hem gebracht en wat gaat dit hem in de toekomst nog brengen? En wat kunnen collegakantoren daarvan leren? Dario: “Bij InAccount werken ze met z’n drieën voor 230 klanten waar men regelmatig contact mee heeft. Reken maar dat dat buffelen is, helemaal als je bedenkt dat er uit het klantcontact vaak extra (advies)werkzaamheden worden gerealiseerd. Met minder tijd moeten ze meer kwaliteit leveren. Hoe werkt dat in de praktijk?”
Elk proces wordt kritisch bekeken: kan het slimmer? En hoe zorg je ervoor dat de techniek voor je gaat werken? Want techniek in huis hebben is één ding. Als het kantoor niet aan de bijbehorende voorwaarden voldoet, is techniek zinloos. Heb je de juiste mensen, durf je los te laten en te vertrouwen op de software? Vragen en dilemma’s die Dario graag helpt te beantwoorden. “Er wordt nogal spannend gedaan over innovatie, over kunstmatige intelligentie. Maar AI is er al lang, repeterende processen worden steeds verder geautomatiseerd. Maar uiteindelijk gaat het erom dat de klant de waarde van het kantoor, dankzij deze modernisering, ervaart.”
Maar wat als de eigenaar van een kantoor nog enkele jaren met zijn bedrijf heeft te gaan en zijn of haar schaapjes al op het droge heeft? Is modernisering dan nog nodig? “Dat is één van mijn eerste vragen als ik bij klanten kom”, aldus Dario. “Ben je eigenlijk al klaar en aan het afbouwen? Of wil je over tien jaar nog actief zijn? Wil je op termijn de zaak verkopen? In die beide laatste gevallen is moderniseren dan echt het devies.
En aan al die verhalen dat accountants over tien jaar niet meer bestaan heb ik een broertje dood. Hoe dan ook: techniek is leuk, maar mag niet leidend zijn. Het moet de mens volgen. Waar moet je in blijven investeren? Belangrijk is het om constant te reflecteren, voortdurend naar jezelf te kijken: zitten we nog goed in de wedstrijd en kunnen we sturing geven aan onze klanten, aan die ondernemers?”
Bij InAccount hebben ze lang geleden de ‘accountantstickers’ van de deur verwijderd. Omdat Raymon Bots en zijn twee collega’s er voor de ondernemers willen zijn, niet voor een of andere overkoepelende organisatie. Geen status, maar de klant staat bij InAccount centraal. En wat zijn eigenlijk de keuzes op die ‘moderniseringreis’ naar het heden? Is de tooling, de software, nog steeds up-to-date en geschikt, of moet daarnaar worden gekeken?
Dan is er nog die vraag: durft u de uitdaging aan om een reis als die van InAccount te maken, de door het kantoor gemaakte stappen te ontrafelen en daar vervolgens van te leren? Dario Castiglione en Raymon Bots gaan graag met elkaar én met u in gesprek!